انواع مختلف کربوهیدرات ها و تاثیر شگرف آن بر سلامتی | طب ایرانی

نوعای جورواجور کربوهیدراتا و تاثیر عجیب اون بر سلامتی

نوعای جورواجور کربوهیدراتا و تاثیر عجیب اون بر سلامتی

کربوهیدراتا بزرگترین منبع انرژی هستن که نیازای بدن رو تامین می کنن، یعنی در واقع همون سوختی که بدن رو در حرکت نگه می داره. کربوهیدراتا به اشکال جور واجور موجود هستن.

بدن آدم واسه حفظ سلامت باید یه درصد مشخص از کربوهیدرات جذب کنه. سازمان سلامت جهانی پیشنهاد می کنه که بین % ۷۵-۵۵ از انرژی لازم یه فرد بزرگسال باید از جذب کربوهیدرات تامین شه. اگه این اندازه کربوهیدرات در بدن تامین شه، مشکلاتی مثل دردهای عضلانی، خستگی، کارکرد ضعیف مغزی، و پایین اومدن مقاومت بدن درمقابل بیماریا بدست میاد. کربوهیدراتا دو نوع اصلی دارن: کربوهیدراتای ساده و کربوهیدراتای مرکب.

کربوهیدراتای ساده

این نوع کربوهیدرات از یه قند ساده و تکی تشکیل شده. کربوهیدراتای ساده مزه شیرینی غذاها رو ایجاد می کنن. قند میوه، قند ذرت یا قند معمولی همه از شکلای جور واجور کربوهیدرات ساده هستن. این قندها در مصرف مستقیماً به شکل گلوکز وارد جریان خون می شن. گلوکز انرژی فوری واسه بدن جفت و جور کرده و از راه خون به قسمتای جور واجور بدن می رسه. قند ساده رو میشه به اندازه زیاد در موادغذایی طبیعی مثل میوه ها، سبزیجات، شیر و اجناس لبنی یافت. علاوه بر این، عسل، شیره ذرت، و شیره افرا منابعی از قندهای ساده هستن.

کربوهیدراتای مرکب

کربوهیدراتای مرکب همونطور که از اسمش پیداست ترکیبی از نوعای جورواجور قند هستن. تجزیه این کربوهیدراتا به شکل ابتدایی و ساده ترشان زمان بیشتری می بره و به خاطر همین هضم اونا هم بیشتر زمان میبره. روند کنه تجزیه، انرژی مداومی رو واسه وقتی طولانی در اختیار بدن قرار میده. از اونجا که این کربوهیدراتا نیاز به مدت زمان بیشتری واسه تبدیل دارن، مداوماً به وسیله بدن استفاده می شن. درنتیجه، قند که به چربی تبدیل می شه دیگه مثل کربوهیدراتای ساده به مقدار زیاد در بدن ذخیره نمی شه. کربوهیدراتای ساده انرژی فوری واسه بدن آماده می کنن چون درمقایسه با کربوهیدراتای مرکب، در زمان کوتاه تری تجزیه می شن. این باعث بالا رفتن ذخیره چربیای تجزیه شده می شه که اگه نسوزند و به وسیله بدن مصرف نشن، ممکنه منتهی به مشکلاتی واسه سلامتی شن.

کربوهیدراتای مرکب رو به اندازه فراوون در غذاهایی مثل نون، پاستا، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها می بینیم.

کربوهیدراتا رو میشه براساس ساخت شیمیایی اونا هم دسته بندی کرد. کربوهیدراتا درواقع بزرگترین دسته ترکیبات روی زمین هستن. براساس پیچیدگی ساختار، کربوهیدراتا به ۵ دسته تقسیم می شن که در زیر به طور خلاصه توضیح می دیم.

مونوساکاریدها:
اینا اصلی ترین ترکیب با ساختار چرخه ای هستن که از کربن، هیدروژن و اکسیژن به نسبت ۱،۲،۱ تشکیل می شه. “مونو” به تکی بودن و ساکارید به معنی قنده. گلوکز، فروکتوز و گلاکتوز انواعی از مونوساکاریدها هستن.

دی ساکاریدها:
این کربوهیدراتا به معنی “دوقندی” هستن که به شکلای جور واجور عادی مثل ساکاروز، مالتوز و لاکتوز اشاره داره. وقتی دو مونوساکارید با عکس العمل فشرده با هم پیوند می خورن، یه مولکول آب آزاد می کنن و یه دی ساکارید تشکیل می شه. این پیوند، پیوند گلیکوزیدی اسمشه.

اُلیگوساکارید: اینا کربوهیدراتهایی هستن که از بیشتر از دو نوع مولکول قند ساده تشکیل شده باشه که معمولاً بین ۳ و ۱۰ واحد تکیه. کارکرد اصلی اونا در بدن ذخیره گلوکزه. رافینوز و استاکیوز شکلای جور واجور اصلی اُلیگوساکاریدها هستن که از زنجیره های تکراری فروکتوز، گالاکتوز و گلوکز تشکیل می شه.

پلی ساکاریدها:
اینا مونومر هم میگن و از هزاران مولکول ابتدایی گلوکز تشکیل شدن. کربوهیدراتایی که به شکل نشاسته ذخیره می شن از این نوع ترکیبات تشکیل می شن. آمیلوز که یه ترکیب زنجیره ای مستقیمه و آمیلوپکتین که تزکیب شاخه داره شکلای جور واجور عادی پلی ساکاریدها هستن.

ناکلئوتیدها:
یه نوع کربوهیدرات مرکب دیگه هستن که از مقدار زیادی مولکول قند چرخه ای تشکیل می شه. اسید دی اکسی ریبونوکلئیک (DNA) و اسید ریبونوکلئیک (RNA) قندهای پنج ضلعی مرکب هستن که تحت این دسته طبقه بندی می شن. فرق بین RNA و DNA اینه که اولی یه گروه هیدروژنی اضافی داره.

کربوهیدراتا بزرگترین منبع انرژی در بدن هستن. پس مصرف به اندازه اونا واسه رشد و سلامت آدما لازمه.

 مردمون

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *