انواع ماست و خواص آنها | از ماست کفیر تا ماست یونانی! | تغذیه سالم

آکا ایران-علاقمندان به مصرف ماست می دونن که این روزا خرید و مصرف ماست کار خیلی ساده ای هم نیس و وقتی که وارد غرفه ماست در فروشگاه ها می شن، با انواعی از ماستای جور واجور (از کم چرب و پرچرب گرفته تا طعم دار و کفیر و…) مواجه میشن اما بیشتر مردم نمی دونن که ویژگیای اصلی هر کدوم از این ماستا چیه و به کار گیری کدوم نوع واسه اونا مناسب تره. از این رو در این مطلب به معرفی ویژگیای شکلای جور واجور ماستای عادی می پردازیم تا هنگام خرید، بهترین انتخاب رو داشته باشین.

ماستای طعم دار یا میوه ای

ماستای طعم دار یا میوه ای می تونن مثل مینای داغون کننده ای واسه تغذیه آدما عمل کنن! مصرف کنندگان ممکنه فریب بخورند که این نوع ماستا سالم هستن چون میوه دارن، اما واقعیت اینه که بخش اصلی طعم و عطر این ماستا به شیرین کننده و قندهای افزودنی برمیگرده. بعد از طعمای میوه ای عادی مثل توت فرنگی، بلوبری و هلو، وانیل هم خیلی در این ماستا استفاده میشن.

با اینکه ماستای طعم دار یا میوه ای معمولا کم چرب هستن، اما مصرف کنندگان در آخر همون اندازه کالری ای رو دریافت می کنن که در ماستای پرچرب هست. هر ۲۲۶ گرم ماست طعم دار یا میوه ای می تونه شامل ۴۴ گرم قند باشه که برابر می شه با ۱۷۶ کیلوکالری.

اگه بازم دوست دارین بازم ماست طعم دار بخورین و می تونین از کالری اضافی اونا بیخیال شین، دست کم سراغ اون ماستایی برید که از شیرین کننده های طبیعی مثل عسل در اونا استفاده شده باشه.

پیشنهاد پزشکان اینه که اصلا از اون نوع ماستای طعم دار یا میوه ای استفاده نکنین که شامل شربت فروکتوز هستن. اگه می خواین ماست شیرین بخورین، یکی از بهترین راه های پیش روی شما اینه که خودتون مقداری ماست ساده و وانیل رو ترکیب کنین. با این کار، کالری کمتری دریافت می کنه و ماست سالم تری هم می خورید.

ماستای سبزیجات موجود در بازار هم می تونن علاوه بر سبزیجات، شامل نمک یا سدیم هم باشن و از این رو، زیاده روی در مصرف شکلای جور واجور ماستای طعم دار اصلا پیشنهاد نمی شه و مصرف این اجناس باید محدود باشه.

ماست کفیر

کفیر، یه جور نوشیدنی مثل ماست و بعضی وقتا ماست رقیقیه که از شیر تخمیرشده به دست میاد. کفیر، مخلوطی از شیر و یه سری از میکروارگانیستمای شامل الکتوباسیل و استرپتوکوک هستن که هم باری جفت و جور ماست به کار می رن و هم واسه مخمرها و باکتریای اسید استیک.

عناصر تشکیل دهنده کفیر مثل ماستا، شیر و باکتریای خوبه. از نظر مقدار پروتئین، کلسیم و ویتامین D هم با ماستای دیگه شباهت داره. اندازه چربی کفیر هم با ماستای دیگه قابل مقایسه س و می تونه شکلای جور واجور پرچرب، کم چرب و بدون چربی داشته باشه.

یکی از ویژگیای خاص کفیر که اونو از ماستای دیگه جدا می کنه، اخلاق گازدار بودن اون هستش. محققان به کفیر به عنوان ماستی توجه می کنن که از نظر پروبیوتیکی در جایگاه خاصی قرار میگیره و خصلتای مهم دیگری واسه سلامت آدما داره.

تحقیقات نشون دادن کفیر دارای خواص ضدمیکروبی، ضدتومور و ضدسرطانی خاص ایه و توانایی مثبتی در تنظیم سیستم ایمنی بدن داره. این نکته رو هم باید گفت که ترکیبات کفیر به هضم لاکتوز کمک می کنن. ماست کفیر واسه تموم دوستداران سلامت خوبه اما مبتلایان به نفخ و بیماریای گوارشی باید در مصرف اون احتیاط کنن.

ماست پرچرب

با اینکه پیشنهادای تغذیه ای فعلی، انبوه مصرف کنندگان رو به سمت اجناس لبنی کم چرب هدایت می کنن، اما تحقیقات گذشته نشون دهنده نکات باحال و تازه ها در این مورد هستن. این تحقیقات تلاش می کنن رابطه بین مصرف چربی لبنی و مریضی قلبی، کمتر از اون چیزیه که فکر می کنیم.

یکی از تحقیقات منتشرشده در European Journal of Nutrition که بررسی زیادی روی تحقیقات جور واجور انجام داده، نشون میده مصرف اجناس لبنی پرچرب با کم شدن خطر دچار شدن به چاقی ربط داره. یکی از مزیتای ماست پرچرب واسه سلامت اینه که با احتمال خیلی کم شامل غلظت دهنده ها و مواد افزودنی هستن که معمولا واسه ایجاد قوام و طعم مناسب در ماستای کم چرب یا بدون چربی استفاده می شن.

هر ۲۲۶ گرم ماست پرچرب ساده فقط ۱۳۸ گرم چربی داره و شامل ۱۱ گرم قند، ۸ گرم پروتئین، ۲۷۵ میلی گرم کلسیم و ۳۵۲ میلی گرم پتاسیمه. هم اینکه اینکه مقداری از اسیدفولیک و ویتامین A هم در این ماست هست و اگه تولید این ماست از شکلای جور واجور شیره های غنی شده باشه، مقدار مناسبی هم ویتامین D واسه بدن شما جفت و جور می کنه.

پس آدمایی که مریضی زمینه ای قلبی یا چربی خون ندارن، می تونن در صورت برخورداری از یه رژیم غذایی سالم و دور از هر نوع پرخوری، ماستای پرچرب رو به جای حذف ماست از برنامه غذایی روزانه خود، در سبد غذایی شون دارا باشن.

ماست یونانی

ماست یونانی با گرفتن پروتئین مایع وِی (whey) واسه جفت و جور یه جور ماست تقریبا سفت، غلیظ و خامه ای، همراه با غلظت پروتئینی زیاد و لاکتوز کم تولید می شه. ماستای یونانی باید دست کم ۵.۶ درصد پروتئین دارا باشن، در حالی که اندازه پروتئین ماستای دیگه به ۲.۷ درصد می رسه. واسه همینه که ماستای یونانی در مقایسه با ماستای عادی دیگه و با همون اندازه کالری، شامل پروتئین بیشتری هستن و قند کمتری هم دارن. اندازه پروتئین ماستای معمولی در هر ۱۷۰ گرم به ۱۰ می رسه، در حالی که همین مقدار ماست یونانی بیشتر از ۲۰ گرم پروتئین داره.

هنگام خرید ماست یونانی حتما به برچسب مواد تشکیل دهنده دقت کنین چون بعضی از کارخانه های تولیدی دیگه از راه سنتی جفت و جور ماست یونانی استفاده نمی کنن و نشاسته و ذرت در محصول شون استفاده می کنن تا غلظت و قوام اونو مثل شکلای جور واجور طبیعی مثل سازی کنن. این ماست واسه ورزشکاران و آدمایی که میخوان حجم پروتئین دریافتی خود رو در طول روز بالا ببرن، بسیار مناسبه.

ماست کم چرب یا بدون چربی

تحقیقات نشون دادن هر ۲۲۶ گرم ماست ساده کم چرب یا بدون چرب شامل ۵۳۰ میلی گرم پتاسیمه. واسه همینه که این نوع از ماستا می تونن، از راه مقابله با آثار منفی سیدم، به کاهش فشار خون کمک کنن. پتاسیم غذایی با کم شدن خطر دچار شدن به سنگ کلیه ربط داره و کاهش چگالی استخوانی رو کمتر می کنه. چربی ماستای کم چرب، بین ۰.۵ تا ۳ درصد و چربیای بدون چربی کمتر از ۰.۵ درصده.

بدیش اینه اگه غلظت دهنده ها و شیرین کننده ها واسه جبران طعم و بافت چربی حذف شده، به این ماست اضافه شن، کیفیت تغذیه ای ماست می تونه کاهش پیدا کنه.

خیلی از کارخانه های تولیدی، از پکتین واسه حفظ غلظت ماستای کم چرب استفاده می کنن. درباره پکتین باید گفت یه جور ماده طبیعیه و بین دیواره های سلولی میوه ها و سبزیجات شکل میگیره. با اینکه پکتین حتما ناسالم نیس، اما خیلی از شکلای جور واجور ماستای ارگانیک و با کیفیت بالا بدون پکتین جفت و جور می شن. این ماستا بهترین گزینه واسه بیماران قلبی و فشارخونی هستن.

ماست هم زده

ماستا از نظر بافتی هم ۲ نوع زده و قالبی دارن. روند تولید و نوع مایه ماست های مورد استفاده واسه این ماستا با همدیگه فرق داره اما ارزش تغذیه ای متفاوتی بین ماستای هم زده و قالبی موجود نیس. تولید این ۲ نوع ماست، فقط واسه تامین ذائقه های جور واجور مردمه.

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *