بررسی روابط علت و معلولی توسعهی شهرنشینی و ترافیک حاصل از خودروها و …

شکل(۳- ۱۱):حفظ و توسعهی محیط زیست شهری توسط جنگلکاری شهری وآثار آن
شکل(۳-۱۲): توجه به معماری شهری برای حفظ و توسعهی فضای سبز شهری با
افزایش سطح سرویس معابر، بلوکبندی شهرها و تعیین سرانهی فضای سبز بر اساس تعداد خودروها
۳-۲-۵ تحلیل سیستم و ارائه راهکار و پیشنهادات
در این مرحله با توجه به نحوهی استقرار یا انتشار یا توسعهی مشکل در سازمان یا سیستم و بر اساس افق زمانی تعیین شده، باید نحوهی پاسخگویی به سوالات اساسی طرح شده با استفاده از مدل ساخته شده و آثار روشها و سیاستهای پیشنهاد شده بر روی سیستم قابل مشاهده بوده تا با استفاده از رفتارهای مشاهده شده تصمیم نهایی گرفته شود.
این مرحله به طراحی سیاست نهایی یا ارائه چشمانداز و اخذ استراتژی مربوط بوده و دارای دو روش است :
تغییر سیاستها، یعنی ساختار را ثابت نگهداشته و سیاست سازمان تغییر میکند (سازشگرا).
تغییر ساختارها، یعنی ایجاد ساختاری جدید و سیاستهایی متناسب با آن، که روش بهتری است.
در اولین قدم شاید “روش سازشگرا”مناسب بهنظر برسد، ولی بهتر است در این مورد به فصل بعدی مراجعه گردد.
۳-۲-۶ پیادهسازی و اجرا
در این مرحله با توجه به نتایج حاصل از مرحلهی پنجم و امکانات و توانمندیهای سازمان و سیستم، راهکار نهایی برگزیده شده و به عنوان چشمانداز و استراتژی سازمان به اجرا درمیآید.
۴- ۱ عوامل اصلی ایجاد ترافیک شهری به این شرح جمعبندی میگردند:
۴-۱-۱ عابرین پیاده شهری: ( با سنین و هویتهای شخصی وصنفی و با فرهنگهای مختلف ولی در حال تعامل، شامل: ارتباطات و نیازهای گستردهی اجتماعی باهویتهای قانونی ولی با محدودیتهای زمانی متفاوت و گاها متضاد )
۴-۱-۲ وسایل نقلیه شهری: ( با سبک و مدلهای در حال پیشرفت، شامل: قدرت و ابعاد و کاربریهای مشخص استاندارد شده ولی با محدودیتهای زمانی و مکانی و کاربریهای مختلف )
۴-۱-۳ معماری شهری: ( با کاربریهای سنتی و علمی در حال رقابت، شامل : طراحیهای معابر عمومی و فضاهای سبز شهری، ساختمانهای مسکونی و فضاهای خدمات شهری با سطوح سرویس مختلف ولی با بازهی زمانی مشخص و ابعاد محدود مهندسی شده )
۴-۲ شکلها و نمودارهای حاصل از اجرای نرمافزار
تحلیل نرم افزاری بر اساس روابط علت و معلول و در نهایت بر اساس نمودار حالت و جریان سیستم پویا برای چشمانداز تعامل انسان + جنگل + خودرو را میتوان به صورت بسیار اولیه در شکل (۴- ۱) و به صورت تکمیلتری در شکل (۴- ۲) مشاهده کرد، پانزده نمودار آنتنی حاصل از شکل (۴- ۲)؛ شکلهای(۴- ۳) تا (۴- ۱۷)؛ بیانگر این موضوع است که با توسعهی شهرنشینی و افزایش تعاملات افراد جوامع مختلف برای رفع نیازهای زیستی و توسعهای، روزبهروز بر آلودگیهای زیستمحیطی در سه مبحث آب و خاک و هوا افزوده شده و عمدهی این آلودگیها نیز ناشی از خودروها در شهرهای طراحی شده در چهارچوب چشمانداز موجود میباشد. هر چند هر ساله با احداث روگذرها و زیرگذرها و تقاطعهای غیرهمسطح گرهگشاییهایی مقطعی از ترافیکهای گرهخورده ایجاد میشود ولی باز با ادامهی معماری وشهرسازی در گوشهای دیگر از شهر، همین مواضع و راههای ارتباطی جدیدالاحداث، عمر پاسخگویی خود را از دست داده و در واقعیت، سرمایه به هزینه تبدیل میشود. پس انسان برای ادامهی حیات در کرهی زمین نیازمند استراتژی جدیدی بر مبنای چشمانداز تعامل انسان + جنگل + خودرو، میباشد تا با ترویج جنگلکاری شهری و بلوکبندی در معماری جدید شهرها و تفکیک سطوح سرویس معابر شهری بتواند با ممزوج کردن اندیشههای اقتصادی و اجتماعی با اندیشههای زیستمحیطی، توسعهای پایدار در زندگی شهری ایجاد کرده و رفاه زیستمحیطی را نیز جزو الویتهای حیاتی انسان در هزارهی سوم قرار داده و اکسیژن پایدار را در حیات پایدار خویش؛ با توسعه و حفظ محیط زیست شهری؛ پایدار تامین نماید.
شکل (۴- ۱): طرح اولیهی سیستم پویای چشمانداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط زیست در هزاره سوم
شکل(۴- ۲): طرح تکمیلی سیستم پویای چشمانداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط زیست در هزاره سوم
شکل (۴- ۳):نیاز به چشمانداز و استراتژی تعامل انسان+جنگل+خودرو
شکل(۴- ۴): نیاز به معماری نوین در شهرسازی
شکل(۴- ۵):ایجاد آلودگی زیست محیطی در شهرها و نیاز به استراتژی تعامل انسان+جنگل+خودرو
شکل(۴- ۶):نیاز به تولید پایدار اکسیژن در شهرها با توسعهی پایدار فضای سبز و جنگلکاری
شکل(۴-۷): افزایش مصرف اکسیژن و نیاز به استراتژی تعامل انسان+جنگل+خودرو
شکل(۴- ۸):عوامل ایجاد آلودگی زیست محیطی شهرها و نیاز به افزایش مصرف اکسیژن
شکل (۴- ۹): عوامل ایجاد آلودگی زیست محیطی در شهرها
شکل(۴- ۱۰):عوامل ایجاد ترافیک شهری
شکل (۴- ۱۱):ارتباط تولیدCO2 وایجاد آلودگی زیست محیطی با ترافیک شهری
شکل (۴- ۱۲):عوامل نیاز به چشمانداز و استراتژی جدید در طراحی شهرها
شکل (۴- ۱۳): دلایل پاسخگو نبودن معماری موجود شهرها در ارائه سطح سرویس مناسب
شکل(۴- ۱۴): عوامل تولیدCO2 ناشی از رفاه طلبی و ترافیک شهری و نیاز به استراتژی تعامل انسان+جنگل+خودرو
شکل (۴- ۱۵): نقش کاشت جنکلهای شهری در توسعه و حفظمحیطزیست شهری و تولید اکسیژن مورد نیاز انسان
شکل (۴- ۱۶) نقش انسان شهرنشین و آثار آلودگیهای زیست محیطی در شهرها
شکل (۴- ۱۷): توسعهی پایدار و حفظ محیط زیست با جنگلکاری شهری
۵-۱ نتیجهگیری( ویژگیهای چشمانداز تعامل انسان + جنگل + خودرو):
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |