تحقیق با موضوع بورس اوراق بهادار

دانلود پایان نامه

اوراق بهادار لازم است تا به تاریخچه بازار بورس اوراق بهادار اشاره‌ای داشته باشیم.
بند دوم: تاریخچه بازار بورس اوراق بهادار
با گسترش فعالیت‌های تجاری مسأله ی تأمین مالی همواره فعالیت شرکت های تجاری و پروژه‌های صنعتی و کلان را با محدودیت مواجه می‌ساخت. در همین راستا بود که فکر ایجاد روش‌های جدید برای تأمین مالی به وجود آمد. یکی از این روش‌ها ایده ی شرکت های سهامی بود گفته شده است که تجربه اولین شرکت سهامی به سال 1553 در روسیه مربوط می‌شود. پیدایش شرکت های سهامی نیازهای جدیدی را با خود به همراه داشت به همین دلیل همانطور که مکانی برای مبادله کالا به نام بازار وجود داشت که در آن دارایی‌های واقعی مورد معامله قرار می‌گرفت، بازارهایی نیز به منظور مبادله دارایی های مالی شکل گرفت. بازار بورس یکی از انواع این بازارها می‌باشد که به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود؛ بورس اوراق بهادار، بورس کالا و بورس پول‌های خارجی.
در ایران به دنبال تحولات اقتصادی دهه 1340 و توجه به اقتصاد مبتنی بر بازار و همچنین افزایش فعالیت‌های صنعتی که به تأمین مالی نیاز داشت مسأله ایجاد بازار بورس اوراق بهادار مطرح شد. قانون اولیه آن توسط مجلس شورای ملی در اردیبهشت ماه 1345به تصویب رسید و در بهمن ماه 1346 با پذیرش سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران، شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه و اوراق قرضه عباس آباد، رسماً آغاز به کار کرد. با گسترش فعالیت بازار بورس اوراق بهادار ایران، نواقص قانون سال 1345 آشکار شد. به همین دلیل در تاریخ 1/9/1384 قانون جدید اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید (که در این تحقیق از آن با عنوان قانون بازار یاد می‌کنیم)
مطابق بند 3 ماده 1 قانون بازار، بورس اوراق بهادار «بازاری متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران و یا معامله گران طبق مقررات این قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می‌شود»
بازار بورس اوراق بهادار دارای دو بازار اولیه و ثانویه می‌باشد. بازار اولیه مطابق بند 9 ماده 1 قانون بازار «بازاری است که اولین عرضه و پذیره نویسی اوراق بهادار جدید الانتشار در آن انجام می‌شود و منابع حاصل از عرضه اوراق بهادار در اختیار ناشر قرار می‌گیرد» بازار ثانویه مطابق بند 10 همان قانون «بازاری است که اوراق بهادار پس از عرضه اولیه در آن مورد داد و ستد قرارمی‌گیرد» بازار مشغله نیز «بازاری است که در آن قراردادهای آتی و اختیار معامله مبنی بر اوراق بهادار یا کالا دادوستد می‌شود»
در بازار بورس مطابق بند 3 ماده 1 قانون بازار، معاملات با واسطه کارگزاران صورت می‌گیرد بدین معنا که شخص برای خرید و فروش اوراق بهادار خود ابتدا باید به شرکت‌های کارگزاری مراجعه کرده و پس از دریافت کد اختصاصی خود، از طریق سفارش خرید و یا فروش به کارگزار و یا با استفاده از همان کد دریافتی از شرکت کارگزاری از طریق وب سایت مخصوص معاملات سهام اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار نماید. کارگزار در بند 14 قانون بازار بدین شرح تعریف شده است: «شخص حقوقی است که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها و یا به نام و حساب خود معامله می‌کند»
آغاز به کار بورس کالای ایران نیز با تصویب بند ج ماده 95 قانون برنامه سوم توسعه و بند الف قانون برنامه چهارم توسعه مطرح شد که طی آن شورای عالی بورس موظف به تشکیل و گسترش بورس های کالا در ایران گردید. در شهریور مااه 1382 سازمان کارگزاری بورس فلزات تهران به عنوان اولین بورس کالا کشور فعالیت خود را آغاز کرد. بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار مصوب 24/9/1384 سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی منحل گردید و به موجب ماده 58 این قانون شرکت بورس کالای ایران فعالیت خود را از ابتدای مهر ماه 1386 آغاز کرد. در بورس کالای ایران انواع محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده‌های نفت و پتروشیمی و کشاورزی در قالب معاملات نقد، نسیه، سلف و ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی معامله می‌شود.
با توسعه صنعت و تجارت و لزوم تجمیع سرمایه های کوچک روز به روز بر تعداد سرمایه گذاران در بازار بورس افزوده می‌شود. فعالیت بازار بورس از شاخصه‌های پیشرفت اقتصادی یک کشور به حساب می‌آید و سرمایه گذاری گسترده در این بازار سبب شده تا اهمیت اوراق بهادار در کشورهای پیشرفته از سرمایه غیرمنقول نیز بیشتر شود. امروزه بسیاری از مردم بخش عمده‌ای از سرمایه خود را در بورس سرمایه گذاری می‌کنند. در ایران نیز سرمایه گذاری در بورس به نحو گسترده‌ای موردتوجه قرار گرفته است و حتی افراد با سرمایه کم نیز در بورس فعالیت می‌کنند.
گسترش سرمایه گذاری در بورس سبب شد تا مسأله وقف سهام مطرح گردد زیرا ملاحظه شد که برخی افراد قسمت اعظمی از ثروت خود را در قالب اوراق بهادار به ویژه سهام دارند که ممکن است به وقف آن تمایل داشته باشند. در نتیجه به منظور سهولت در اقدام خیرین جهت وقف سهام، مسأله در دستور کار کمیته فقهی بورس قرار گرفت که در فصل دوم به تفصیل بدین مسأله خواهیم پرداخت.
کمیته فقهی بورس کمیته‌ای است که به استناد بند 13 ماده 7 قانون بازار و همچنین تشکیلات مصوب 8/9/85 هیئت وزیران در خصوص تشکیل کمیته‌های تخصصی هیئت مدیره دستورالعمل تشکیل و فعالیت آن در تاریخ 23/2/1386 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسید. برطبق بند ب ماده یک دستورالعمل مذکور، مأموریت کمیته عبارت است از بررسی و ارائه نظر شرعی راجع به ابزارها، بازارها و نهادهای مالی در بازارهای مالی کشور و ارائه پیشنهادات اصلاحی لازم. برطبق ماده 10 این دستورالعمل وظایف کمیته نیز به شرح ذیل است:
ارزیابی ابزارهای مالی جدید و پیشنهادی برای استفاده در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس از دیدگاه فقهی
بررسی شبهات فقهی در مورد ابزارهای مالی و ارائه راه‌حل‌های مناسب
ارزیابی ابزارهای مالی در مقام عمل به منظور اطمینان از حسن اجرای آنها
طراحی ابزارهای مالی اسلامی برای بازار سرمایه کشور و پیشنهاد آن به هیئت مدیره سازمان
همکاری با کمیته‌ها و شوراهای مشابه در سایر سازمان‌های داخلی و خارجی
همکاری در توسعه و گسترش برنامه‌های ‌آموزشی وانتشارات علمی در زمینه مالی اسلامی
همکاری در برگزاری نشست‌های علمی در زمینه مالی اسلامی

بررسی ابعاد فقهی مسائل بازار سرمایه
انجام سایر موارد ارجاعی سازمان در راستای مأموریت کمیته
مبحث دوم: مبانی
در این مبحث به بررسی مبانی وقف و اوراق بهادار می‌پردازیم. شرح مبانی هرچند به طور اجمالی، سبب خواهد شد تا نگرش صحیح تری نسبت به امکان سنجی وقف اوراق بهادار داشته باشیم. به همین خاطر در گفتار اول مبانی وقف را بررسی می‌کنیم و در گفتار دوم اشاره ای به مبانی اوراق بهادار خواهیم داشت.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

گفتار اول: مبانی وقف
مبانی وقف مبحثی گسترده می‌باشد اما در این نوشته صرفاً به طور خلاصه به آن خواهیم پرداخت. گفته شده است که وقف پیش از تشریح از سوی پیامبر (ص) نیز میان مردم وجود داشته که با نامی غیر از وقف متداول بوده است. برای مثال مساجدی مانند مسجد الحرام و مسجد الاقصی وجود داشته‌اند که ملک کسی نبوده و منافع آنها متعلق عبادت کنندگان بوده است.
دانستیم که وقف از روایت حبس الاصل و سبل الثمره از رسول اکرم (ص) گرفته و بسط داده شده است بنابراین ریشه اصلی وقف از این حدیث نبوی است ک در آن واژه حبس ذکر شده است و بر همین اساس نیز وقف را به معنای نگه داشتن اصل سرمایه و هزینه کردن درآمد در راه خدا معنا کرده‌اند از وقف در متون احادیث به صدقه نیز یاد شده است. برای مثال در روایتی که از امام صادق علیه السلام نقل شده است صدقه در معنای وقف به کار رفته است: زراره از امام صادق علیه السلام پرسید که کسی که صدقه داده می‌تواند آن را برگرداند؟ امام علیه السلام فرمودند: «ان الصدقه امر محدث، إنما کان النحل و الهبه و لمن وهب أو نحل، أن یرجع فی هبته؛ حیز او لم یحز و لا ینبغی لمن اعطی الله شیئا ان یرجع فیه» «صدقه امر تازه‌ای است و پیش‌تر بخشش و دهش بوده و کسی که چیزی را می‌بخشد یا می دهد می‌تواند برگرداند، تصرف شده باشد و یا نشده باشد.اما کسی که چیزی را در راه خدا داده، شایسته نیست که برگرداند.
امروزه معنای واژه صدقه با وقف متفاوت است اما در صده‌های نخست اسلامی تعبیر از وقف به صدقه چنان گسترده بوده است که فقها نیز به کرات به آن اذعان داشته‌اند و حتی در کتاب‌های فقهی کهن هم گاه عنوان باب الصدقه و العطایا و الهیه استفاده می‌شده است.
در قران کریم هرچند وقف به طور مستقیم مورد بحث قرار نگرفته است آیاتی ملاحظه می‌شود که می‌توان مبانی مشروعیت وقف را در آنها ملاحظه کرد که ما در اینجا برخی از این آیات را ذکر می‌کنیم:
لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شیء فان الله به علیم (سوره آل عمران، آیه 92)
و ما تقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله إن الله بما تعملون بصیر (سوره مزمل، آیه 20)
لیس البر أن تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب (سوره بقره آیه 177)
البته در قرآن کریم از موضوعاتی نیز بحث شده است که همگی تا حدودی با وقف انطباق دارند. از جمله می‌توان به عناوین بر، خیر، احسان، معروف، انفاق، صدقه، باقیات الصالحات و عطایای بعد از مرگ اشاره کرد. برای مثال واژه باقیات الصالحات دو بار در قرآن کریم به کار رفته است، یکبار در سوره کهف و بار دیگر در سوره مریم که در هر دو سوره این کلمه ناظر به کارهای خیر اجتماعی و ماندگار و در تشویق به کارهای نیک در برابر زندگی زودگذر مادی برای پس از مرگ توصیف شده است.
در روایات و احادیث نیز مواردی دیده می‌شود که به صدقه جاریه اشاره شده است. از امام صادق علیه السلام حدیثی نقل شده است که در آن حدیث به صدقه‌ای که بعد از مرگ برای انسان پاداش خواهد داشت اشاره می‌کنند که این صدقه وقف است.
چنانچه در ابتدای بحث گفتیم، مبانی وقف مبحثی گسترده است که شرح دقیق آن از حوصله بحث ما خارج است و در اینجا صرفاً به طور خلاصه به آن اشاره کردیم. نکته مهم در این مسأله توجه به هدف ایجاد نهاد وقف است؛

هرچند وقف نوعی صدقه بوده و صدقه نیز در راستای توزیع عادلانه ثروت در جامعه گامی هرچند کوچک برمی دارد اما تفاوت اصلی وقف با صدقه، جاریه بودن وقف است.به همین دلیل نیز در مواردی متعدد ملاحظه شد که از ان به عنوان صدقه جاریه یاد کرده‌اند. «وقف، صدقه جاریه و پویاست نه جامد و ایستا. تعبیر جریان همانند فصل مقوم وقف است که آن را از سایر صدقات جدا می‌کند، همانند کلمه ناطق که انسان را از سایر موجودات زنده امتیاز می‌دهد.» بنابراین شایسته است تا در بررسی شرایط وقف و اموالی که امکان وقف برای آنها وجود دارد، این نکته اساسی یعنی جاریه بودن وقف را همواره در نظر داشته باشیم.
گفتار دوم: مبانی اوراق بهادار
در بحث تاریخچه بورس اوراق بهادار،‌مبانی اوراق بهادار نیز به طور ضمنی مورد بررسی قرار گرفت. در این گفتار نگاه جامع تری به بحث خواهیم داشت.
رشد و توسعه اقتصادی نیازمند بازارهای مالی است و این بازارها از دیدگاه اقتصادی به دو بخش بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می‌شوند. بازار پول بازار مبادله منابع کوتاه مدت است و حداکثر سررسید آن یک دوره معمولی (معمولاً یک سال) است. در حالی که بازار سرمایه مختص منابع بلندمدت است و «امکان مبادله منابع را میان دارندگان مازاد منابع با متقاضیان کسری منابع فراهم می‌آورد.
درکشورهای توسعه یافته حجم فعالیت بازار سرمایه و تأثیر آن در اقتصاد کشور بیشتر و

دیدگاهتان را بنویسید