پایان نامه با واژه های کلیدی شاهنامه فردوسی

دانلود پایان نامه

بر نسخه برداری از کتاب ها و تصحیح آنها استوار بود . به عنوان مثال باید از ابن ندیم صاحب کتاب الفهرست نام ببریم که به شغل صحافی اشتغال داشت . البته در آن روزها مسئله حق مولف چندان مطرح نبود و علی رغم کثرت تالیفات و شمبات آن , نویسندگان و نسخه برداران مطالبه حق مولف نمی کردند . در آن روزگاران هدف اصلی این گروه برخورداری از پاداش معنوی تالیف و نسخه برداری بود.و اگر احیاناً از ناحیه حکومت ها و سلاطین چیزی هم به آنان داده می شد عنوان جایزه و هدیه را داشت و نه حق تالیف.
اما در زمان ما قضیه فرق کرده است و هدف اصلی ناشران و امثال آنان از نشر و توزیع کتاب ها بهره وری از منافع مادی آنها می باشد . براین اساس مواردی پیش می آید که آنان با نسخه برداری از آثار نویسندگان و مولفان به منافع مادی هنگفتی دست می یابند و حق مولف را ضایع می سازند . این مسائل موجب شد که دوائر و سازمان هایی برای صیانت از حقوق مولفان و نویسندگان بوجود آید و از تضییع حق آنان جلوگیری نماید .
انجام چنین وظایفی توسط این نوع سازمان ها و ادارات مبتنی بر قواعدی است که در شریعت مقدس اسلام وجود دارد و بر طبق آن حق مولف و نویسنده به رسمیت شناخته شده است . در میان اهل سنت این قواعد با عنوان مقاصد شریعت نام برده می شود و بر طبق آن مسلمانان مکلف شده اند که از دین , نفس , مال , عرض و نسبت خود و دیگران محافظت نمایند.بر این اساس عده ای از علمای اسلام قائل شده اند که حق مولف مشمول مقاصد شریعت بودند و صاحب آن مجاز است و در مقابل آن مطالبه عوض نماید .
به همین منظور در دوره های پیشین و بویژه در زمان شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در عصر عباسیان , در بغداد مرکزی با عنوان التخلید ایجاد شده بود که وظیفه داشت کلیه تالیفات و کتاب هایی که توسط علما تدوین شده را به ثبت رسانده و صاحبان آنان را معرفی نمایند .
مبحث دوم:پیشینه تاریخی حق مؤلف در جهان
اساسا حقوق مالکیت های فکری در گذشته وجود داشته است ولی این که از چه زمانی دقیقا شروع شده است، تاریخ دقیقی برای آن ذکر نکرده اند. در مورد وجود یا ظهور حقوق مؤلف در جوامع باستانی، حقوقدانان و تارخ نویسان عقاید مختلفی داشته اند به عنوان نمونه آندر موریو در این باره می نویسد : «حقوق معنوی مؤلف از زمانی که انسان توانسته قلم و یا قلم مویی در دست بگیرد وجود داشته است. مبدأ چنین حقی در ظلمات اعصار ناپدید است. به محض این که ادبیاتی وجود یافته سرقت ادبی مورد شتم و سرزنش عموم قرار گرفته و به محض این که قوانینی تدوین شده، این سرقت مجازات گردیده است. »
البته به نظر بنده می تواند این حقوق قبل از نوشتن هم به وجود آمده باشد مثلا انسان هایی که تازه تکلم را یاد گرفته بودند الفاظ یا اشعاری بگویند و آنها را حفظ کنند و برای دیگران نقل قول کنند و به این وسیله حق و حقوقاتی برای شعر خود قائل شوند از این موارد می توان به این مورد اشاره کرد که بعضی از نویسندگان یونان باستان با به نمایش درآوردن آثارشان کسب درآمد می کردند. آنها مطالب خود را در اجتماع می خواندند و مردم اگر لذت می بردند، به فراخور حال خود مبلغی می پرداختند. برای مثال زمانی که هردوت، متن کتب تاریخ خود را برای اجتماعی از اهالی آتن خواند، مردم خیان خوشحال شدند که مبلغی معادل دوازده هزار دلار امروز به وی پرداختند.
در یونان وروم باستان شواهد بسیاری درباره ی حقوق مؤلف ذکر کرده اند که می توان به قضیه هرمودور از شاگردان افلاطون اشاره کرد. وی پس از استفاضه از محضر استاد، یادداشتهایی را با خود به مسیل برد و در آنجا فروخت. این عمل که بدون اجازه افلاطون بود، نه تنها مورد شماتت اهل علم و ادب آن زمان قرار گرفت بلکه خشم مردم را نیز برانگیخت.
مبحث سوم:تاریخچه حقوق مالکیتهای فکری درفرهنگ وتمدن اسلامی

پیامبر گرامی اسلام از همان روزهای نخستین مردم را به کسب علم و دانش فراخواند وعلم ودانش را بعنوان یک ارزش در جامعه اسلامی مطرح کرد،ولی پیدایش کتاب در جهان اسلام را باید در پیوندی عمیق با تدوین احادیث دانست،جمع آوری بسیاری از این احادیث به دوره حکومت امویان بر می گردد چرا که آنان برای تحکیم اقتدار خود نیاز به خلق احادیث داشتند. تدوین و تألیف احادیث رسمی از همین دوره آغاز شد،معاویه ابن ابی سفیان طی بخشنامه ای سراسری دستور داد که همه احادیث فضایل شیوخ ثلاثه گردآوری و کتاب شود.تا پیش از طلیعه تمدن اسلامی،تألیف و تدوین علوم اسلامی رسالت و مسؤلیت علمی- دینی بود که صاحبان علم و دین آن را احساس می کردندواصولا حق وحقوقی نداشت.
نهضت ترجمه در اواخر سده دوم هجری نقطه عطفی در تمدن اسلامی بوجودآوردکه اثرات زیادی داشت از جمله:ترجمه متون یونانی،رومی،ایرانی وهندی از یک سو و ترجمه متون فرهنگی و عقاید و آرای عامیانه ملتهای مغلوب از سوی دیگر باعث بوجودآمدن علوم مختلف در عرصه فرهنگ اسلامی شد.بعد از بوجود آمدن کاغذ،کار صحافی رونق گرفت و نویسندگان با این که بیم از جعل و تحریف آثارشان را داشتند کاری جزء موعظه اخلاقی و یادآوری عذاب و عقوبت اخروی و مسؤلیت شرعی از آنها برنمی آمد و با ابن عبارات سعی می کردند تحریفگران وسارقان ادبی را از هرگونه دخل وتصرف بر حذر دارند،چنانکه مسعودی عالم و مورخ سده سوم و چهارم هجری در کتاب خویش آورده است:
((… هر کس حرفی ا کتابم را تحریف کند،یا بخشی از آن را بردارد یا نکته ای روشن و معلوم را تباه سازد، یاشرح حال کسی را عوض و دگرگون سازد،یااز خود بنوسید یا اثرم را به غیر من نسبت داده یا دیگری را در نوشتن آن شریک جلوه دهد،خداوند او را به غضب خود گرفتار کند. .
مسئله دیگر که ذکر آن ضروری است،مسأله نظارت مذهب و دولت بر تألیف است.طرح دو اصل اساسی در قرآن مبنای آزادی عقیده و بیان در گفتار و نوشتار در اسلام اولیه بود.نخست بشارت انسان در دعوت او به شنیدن آراء و اقوال و گزینش منطقی ترین آنها . و دوم نبود اجبار و اکراه در پذیرش عقیده و دین و تکیه بر اصل آزادی و اختیار انسان در انتخاب عقیده .
دعوت قرآن از صاحبان عقاید و آراء برای گفت وشنود آزاد منطقی و فراخوانی عام جهانی ومبارزه طلبی از برجسته ترین ادله آزادی بیان و نفی خفقان و استبداد در اسلام به شمار می رود.((فرمان جادلهم الّتی هی أحسن))اسلام را دینی منطقی،مباحثه گر و مؤدب معرفی می کند.

مطلب مرتبط :   تحقیق رایگان درباره قوانین حمایتی

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

سیره پیامبر گرامی اسلام نیز نشانگر همین امر است.آن حضرت در دو دوره مکی ومدنی به احتجاج و استدلال با مشرکان و کافران و صاحبان ادیان ومذاهب می پرداخت و با مهربانی و سعه صدر به استدلال و سخنان آنان گوش می سپرد و سرانجام این مشرکان و صاحبان ادیان بودند که از میاحثه می گریختند.

مبحث چهارم:پیشینه حقوق مالکیت های فکری در ایران

از نظر زمانی اگر به گذشته برگردیم به دورانی می رسیم که هیچ گونه قاعده و ضابطه مدونی در رابطه با این حقوق در ایران وجود نداشته است و صرفا اگر اتفاقی هم می افتاد در حد نکوهش و ذم اخلاقی با آن برخورد می شد مثلا وقتی کسی شعر یا نوشته یا اختراع دیگری را به خود منتسب می کرد او را نکوهش و تمسخر می کردند بنابراین شٍکوه مؤلفان و نویسندگان ایران از نبودن قانونی که از آنها حمایت کند سابقه ای بس طولانی دارد و تاریخ ادبیات ایران پر از نمونه ها و شواهدی است که هرگاه هنرمند یا ادیبی یک اثر هنری و ادبی را به وجود می آورد و آن را نزد صاحب منصبی ارائه می داد صله و جایزه و اکرامی از جانب او می رسید و هر جا که شخصی بر خلاف واقع سروده ای را به خود منتسب می کرد مورد نکوهش و ذم دیگران واقع می شد، در اینجا می توان نوعی استحقاق، در زمینه معنوی و احترام به شخصیت مؤلفان و هنرمندان را جستجو کرد.

در مقابل جعل و تحریفات نیز تنها کاری که مؤلف می توانست انجام دهد، موعظه اخلاقی و یادآوری عذاب و عقوبت اخروی و مسئولیت شرعی بود که در آغاز و انجام کتاب می آوردند و جاعلان و تحریفگران و سازمان ادبی را از هر گونه دخل و تصرف برحذر می داشتند. از این موارد می توان از مسعودی عالم و مورخ سده سوم و چهارم هجری را نام برد که در کتاب خویش آورده است :
… هر کس حرفی از کتابم را تحریف کند، یا بخشی از آن را بردارد یا نکته ای روشن و معلوم را بنا سازد، یا شرح حال کسی را عوض و دگرگون سازد، یا از خود بنویسد یا اثرم را به غیر من نسبت داده یا دیگری را در نوشتن آن شریک جلوه دهد، خداوند او را به غضب خود گرفتار کند.
از دیگر نمونه های باستانی حق مؤلف می توان به شاهنامه فردوسی اشاره کرد که مأخذ اصلی کتاب شاهنامه، خداینامه یا خداینامک که مجموعه داستانهای ایران کهن بوده و دهقان دانشوری آن را از زبان موبدان شنیده و به نثر جمع آوری کرده است می باشد که حکیم فردوسی مکرر در شاهنامه نام دهقان دانشور را، که مؤلف دستانهای منثور بوده است را ذکر می کند و یادآور می شود که مؤلف اصلی خداینامک دهقان دانشور بوده است از جمله در مقدمه کتاب و آغاز داستانها می گوید
یکی نامه بد از گه باستان فراوان بدو اندر آن داستان
پراکنده در دست هر موبدی از او بهره ای برده هر بخردی
یکی پهلوان بود دهقان نژاد دلیر و بزرگ و خردمند و راد
چو بشنید از ایشان سپهبد سخن یکی نامور نامه افکند بن
با توجه به موارد و مثال های بالا که از این مثال ها در تاریخ ادبیات گذشته ما بسیار فراوان است، درمی یابیم که درست است که در گذشته قانونی درباره حقوق مؤلف در ایران وجود نداشته ولی این کار بین افراد گذشته زشت و ناپسند بوده و بسیاری از بزرگان اگر متنی یا نقل قولی از دیگری داشته اند نام شخص را حتما ذکر می کرده اند و اگر دیگران متن یا شعر یا هر اثر از کس دیگر را جعل می کردند مورد نکوهش قرار می گرفته اند بنابراین عرف گذشته حقوق مؤلف را قبول داشته است و می توان بگوییم یک قانون عرفی در گذشته بوده است.
مبحث پنجم:مرحله تدوین قانون در ایران
اولین قرارداد مالکیت ادبی میان ایران و آلمان در سال 1309 امضا شد. این قرارداد که ماده1 آن دو کشور را به رعایت اصل تساوی حقوق اتباع خویش در موضوع حمایت از مخترعین و دارندگان امتیاز علائم صنعتی و تجاری و حقوق مالکیت صنعتی و ادبی ملزم می کرد و ماده2 شرایط مشکلی را بیان کرده و دولتهای متعهد را موظف می نمود مجازاتهای مناسب برای نقض موارد مذکور در ماده1 را در کشور خود به تصویب برسانند.
پس از استقرار نظام مشروطیت و افزایش ارتباط فرهنگی بین المللی و مشروط شدن این ارتباطات از سوی برخی از دولتهای خارجی نیاز به تصویب قانون خاص برای حمایت از پدیدآورندگان و روز به روز بیشتر شدن در آن زمان فقط مواد 245 تا 248 قانون مجازات عمومی مصوب 10مرداد 1310 ناظر به حقوق مؤلفان بود که البته این منظور را تأمین نمی کرد، به این وضع نامطلوب عدم توجه دولتها را نیز باید اضافه کرد و شاید بتوان آن را مزید بر علت داشت زیرا در کلیه کنفرانسهای بین المللی که ظرف سه ربع قرن اخیر به منظور شناسایی بین المللی حقوق مؤلف تشکیل گردیده است، دولت ایران یا اصلا نماینده نداشته و یا اگر شخصی به عنوان نماینده دولت ایران در کنفرانس شرکت کرده است عضو ناظر بوده است نه عضو مؤثر. لذا در کشوری که علائم صنعتی و تجاری قانون خاصی دارد و حتی دولت در سال 1337 الحاق خود را به قرارداد بین المللی حمایت مالکیت صنعتی و تجاری و کشاورزی پارس مصوب سال 1883م اعلام داشته و در کشوری که برای حق سرقفلی قانونی خاص وضع و تصویب گردیده است، حق این بود که نسبت به احقاق حقوق کلیه پدیدآورندگان اعم از مؤلفان و منصفان و هنرمندان توجه بیشتری می شد.
در نهایت در نیمه دوم سال 1334ش، 22نفر از نمایندگان طرحی در 9ماده و 2تبصره تدوین و تقدی

پاسخی بگذارید