رشته حقوق-دانلود پایان نامه با موضوع اسناد بین المللی

دانلود پایان نامه

، مذهبی و سطح آگاهی مردم ، نظام های حقوقی تلاش کرده اند تا قوانین و مقرراتی را برای حمایت از حریم عفت زنان پیش بینی نمایند . در ایران مجمعه عوامل فرهنگی و مذهبی نقش مهمی در تدوین چنین مقرراتی داشته و دارند . بر همین اساس در نظام قانون گذاری ایران قوانین و مقررات متعددی به ویژه در قانون مجازات عمومی و بعدها در قانون مجازات سلامی در حمایت از حریم عفت زنان پیش بینی است . حریم عفت از جمله اصطلاحاتی است که شاید ارائه یک تعریف از آن کار چندان آسانی نباشد . اما بطور کلی از حیث مفهومی باید گفت هم شامل وضعیت جسمی و هم وضعیت شخصیتی زنان می شود . بنابراین در موارد متعددی از قانون مجازات اسلامی مقرراتی در حمایت از حریم عفت زنان پیش بینی شده است که نیازمند بررسی می باشد .
2-اهمیت و ضرورت تحقیق
بدون تردید حمایت از حریم عفت زنان را باید هم حمایت از عفت عمومی جامعه و هم حمایت از کانون خانواده دانست . از این رو ضرورت دارد تا قوانین ایران در این خصوص مورد مطالعه قرار گیرد و ضمن شناسای حمایت های ارائه شده ، نقاط ضعف و قوت نیز بررسی شود به علاوه مواردی که احتمالا با خلاء قانونی مواجه است شناسای و حمایت های لازم پیشنهاد شود . از سوی دیگر تحولات علمی و فناوری نیز به طور طبیعی جرایم جدیدی را می تواند علیه حریم عفت زنان فراهم سازد که لازم است تا در این خصوص نیز بررسی شود . اسناد بین المللی که به شکل الزام آور می باشند و توسط دولت بر طبق قانون اساسی تصویب می شوند ، به صراحت ماده 9 قانون مدنی بخشی از نظام حقوقی کشورمان محسوب می شوند که لازم است برای اجرایی کردن آن ها راهکارهای قانوونی نیز در نظر گرفته شود از این رو لازم است تا در این اسناد مورد مطالعه و برسی قرار گیرند . به علاوه حمایت های کیفری پیش بینی شده در این اسناد خود می تواند به عنوان یک معیار سنجش تلقی شود که انتظار می رود قانونگذار داخلی این معیار هار را تا آن جا که امکان پذیر است در حمایت از حریم عفت زنان مورد پذیرش قرار دهد . چون تا کنون تحقیق جامعی انجام نگرفته ضرورت دارد تا با انجام تحقیق ضمن بررسی قوانین داخلی و اسناد بین المللی در زمینه حمایت کیفری از حریم عفت زنان نواقص و معایب این کار و راهکارهای مناسب جهت اصلاح قوانین داخلی انجام شود.
3-اهداف تحقیق:
هدف اصلی :
تعیین موارد حمایت کیفری از حریم عفت زنان در حقوق داخلی ایران و اسناد بین المللی
اهداف فرعی:
1-تعیین نواقص و معایب موجود در قوانین داخلی و اسناد بین المللی در زمینه حمایت کیفری از حریم عفت زنان
2-ارائه پیشنهادهای مناسب جهت رفع نواقص و معایب قوانین در زمینه حمایت کیفری از حریم عفت زنان

4-سؤالات تحقیق:
سئوال اصلی:
وضعیت قوانین داخلی و اسناد بین المللی در زمینه جرایم علیه عفت زنان چگونه می باشد؟
سئوالات فرعی:
وضعیت قوانین داخلی در زمینه جرم انگاری حمایت کیفری از حریم عفت زنان چگونه می باشد؟
وضعیت اسناد بین المللی در زمینه جرم انگاری حمایت کیفری از حریم عفت زنان چگونه می باشد؟
وضعیت قوانین داخلی راجع به مجازات در زمینه حمایت کیفری از حریم عفت زنان چگونه می باشد؟
وضعیت اسناد بین المللی راجع به مجازات در زمینه حمایت کیفری از حریم عفت زنان چگونه می باشد؟
5-فرضیه‏های تحقیق:
فرضیه اصلی:
وضعیت قوانین داخلی و اسناد بین المللی نسبت به حمایت کیفری از حریم عفت زنان مناسب نمی باشد.
فرضیه فرعی:
وضعیت قوانین داخلی در زمینه جرم انگاری حمایت کیفری از حریم عفت زنان مناسب نمی باشد.
وضعیت اسناد بین المللی در زمینه جرم انگاری حمایت کیفری از حریم عفت زنان مناسب نمی باشد.
وضعیت قوانین داخلی راجع به مجازات در زمینه حمایت کیفری از حریم عفت زنان مناسب نمی باشد.
وضعیت اسناد بین المللی راجع به مجازات در زمنیه حمایت کیفری از حریم عفت زنان مناسب نمی باشد.

روش تحقیق 6-
تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع اوری اطلاعات به صورت اسنادی و از لحاظ شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت تحلیلی و توصیفی است.
7-پیشینه تحقیق
تا آنجایی که نگارنده تحقیق کرده است در این موضوع خاص و به این نحو که مد نظر است کاری صورت تگرفته است هر چند در خصوص حمایت کیفری از حریم عفت زنان در قوانین ایران به طور کلی تحقیقاتی انجام شده است . ولی پایان نامه دانشجو روح اله قنبری با عنوان فحشاء ناشی از قاچاق انسان با نگاهی به قانون مبارزه با قاچاق انسان و نیز تقریرات دکتر ولیدی که به صورت اجمال موضوع قاچاق انسان بحث نموده تا حدی برای آشنایی با برخی جرائم علیه عفت زنان گره گشا می باشد .
مبحث دوم: مفاهیم و مبانی تحقیق
گفتار اول : مفهوم عفت
1) تعریف عفت
«عفت در لغت به معنی پاکدامنی و پرهیزگاری است »
دکتر محمد صالح ولیدی می گوید : «عفت در لغت به معنی پاکدامنی و پرهیزگاری و خودداری از عمل زشت و حرام است و در اصطلاح عفت مرتبه و حدی از پاکدامنی است که اکثریت مردم علاقه به صیانت آن داشته باشندمعمولا این مرتبه و حد و مرز زاییده معتقدات اخلاقی و مذهبی و فرهنگی افراد هر جامعه ای می باشد پس مفهوم عفت امری اعتباری است و آن عبارت است از حد و مرز اخلاقی که رعایت آن از نظر اکثریت افراد ملت ضروری است »

مطلب مرتبط :   تحقیق رایگان درباره قاعده ی لاضرر

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

تقوا و خودنگهداری اگر در قلمرو شهوات و خواسته های نفسانی باشد عفت نامیده می شود . در واقع به وجود آمدن حالت نفسانی که به وسیله آن خواهش و تمایلات به کنترل شخص درآید به گونه ای که شخصی به سوی حرام گرایش پیدا نکند و اجازه ندهد تا هیجان های مربوط به تمایلات در هر زمان و مکانی مه می خواهد تخلیه شوند ، بلکه انسان با کنترل خود آنها را در مسیر صحیح به جریان اندازد . این تعریف عفت عام است و شامل انواع مختلف آن می شود .
2) انواع عفت :
در صورت کلی عفت به سه صورت تقسیم می شود :
1- عفت در کلام
2- عفت در اندیشه
3- عفت در گفتار
عفت شکمی و عفت جنسی که در روایت های متعدد به آنها اشاره شده است و از مصادیق عفت در رفتار است این است که اگر انسان در مواجهه با تمایلات و خواهش های مربوط به شکم و خوراک حدود الهی را رعایت کند و از خوردنی های حرام استفاده نکند دارای عفت شکم است . اگر انسان در مواجهه با تمایلات و خواهش های غریزه جنسی را رعایت کند و مرتکب گناهی مثل زنا و بدحجای که با غریزه جنسی مرتبط هستند نگردد دارای عفت جنسی است .
عفت جنسی در فرهنگ اسلامی دارای جلوه های متعددی است که مهم ترین آنها عبارت است از :
1- پرهیز از نگاه آلوده
2- خلوت نکردن با نامحرم
3- رعایت حجاب
4- واسطه نشدن فحشاء
4- پرهیز از خود ارضایی و آمیزش جنسی نامشروع
5- گریز از عوامل تحریک آمیز
عفت جنسی اختصاص به بانوان ندارد و شامل مردان نیز می گردد اما به نظر می رسد با توجه به فراوانی میل به خود نمایی در بانوان و در نتیجه در اهم بودن مقتضی و زمینه تحریک جنسی به وسیله میل یاد شده می توان گفت : عفت ورزی در بانوان به ویژ از طریق رعایت حجاب و پوشش به معنای جامع گسترده آن نقش مهم تری در سلامت جامعه دراد .
شکسپیر می گوید :
«از دست رفتن عفت زنان به قدری تأثیر بد و معایب و نواقص تولید می کند و روح مردم را فاسد می کند که اگر کشوری دچار آن شود بد بختی زیادی از آ« ناشی می شود به همین جهت قانونگذاران همواره عفت را به زنان توصیه می کنند و از آنها وقار و رعایت موازین اخلاقی را توقع دارند .»
بحث را به اینجا می کشانیم که کمی در معنای لفظ عفت دقیقتر شویم و عفت را در معنای خاص آن مورد بررسی قرار دهیم . عفت در لغت حاصل شدن حالتی برای نفس آدمی است که به وسیله آ« از غلبه و تسلط شهوت جلوگیری می شود و اصلش بسنده کردن ، در نظر گرفتن چیزی اندک است و طلب عفت و پاکدامنی و باز ایستادن از حرام استعفات نام دارد .
اگر شهوت را به معنی اخص آن در نظر بگیریم ، شامل شهوت مال ، جاه ، خوردن ، تکلم کردن و … می شود و عفت در همه این ها کنترل کننده است پس ما در مقابل شهوت مال ، عفت مال و در مقابل شهوت خوردن ، عفت خوردن را داریم .
شرم ، پرهیزگاری ، شکیبایی ، بخشندگی ، قتاعت نرم خوی ، نظم پذیری ، خوش رفتاری و وقار در نتیجه عفت ورزی به وجود می آیند .
عفت را می توان در اصطلاح اخلاقی این گونه تعریف کرد که در خوردن و آمیزش جنسی ، مطیع عقل باشیم و از چیزی که عقل و شرع آن را نهی کرده اجتناب نماییم و این حد اعتدال در شرع ستوده شده است . همان طور که در بحث پیشین در مورد عفت شکم توضیح دادیم همان حد وسط مطلوب است و نباید برخی از روایاتی که در مدح و فضیلت افراط در گرسنگی آمده است ما را به اشتباه اندازد .
حضرت رسول (ص) می فرماید :
(خوشا به حال کسی که برای خدا گرسنگی یا تشنگی بکشد )
شارع مقدس باید در مقابل طبع سرکش ، چنین سخن گوید و این از اسرار حکمت و شریعت است که هر وقت طبع انسان ، جانب افراط چیزی را طلب کند ، شرع مبالغه و افراط در منع از آن می کند تا فرد به حالت اعتدال برگردد . بنابراین افراط در گرسنگی ممدوح نیست .
حال به بررسی و دیدگاه قرآن در مورد عفت می پردازیم . از جمله ؛
و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی یابند ، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود بی نیاز گرداند .
غریزه جنسی از نیرومند ترین و سرکش ترین غرائز انسان است که به تنهایی با دیگر غرائز برابری می کند ، احراف آن نیمی از دین و ایمان انسان را به خطر خواهد انداخت . به همین جهت در این آیه و همچنین در روایات متعددی مسلمانان تشویق به همکاری در امر ازدواج و هر گونه کمک ممکن به این امر شده است .
پیامبر اسلام (ص) می فرماید :
«هر که برادر مومن خود را زن دهد تا آن زن همدم و مایه پشت گرمی و آسایش او باشد خداوند او را از حورالعین بهشت زن دهد »
در مورد فرزندان ، مسئلیت سنگینی به عهده پدران وجود دارد و پدرانی که در این مسئله حیاتی ، بی تفاوت هستند در نگاه برخی از اندیشمندانن مسلمان شریک جرم انحراف فرزندان شمرده شده اند . برخی از مفسران ، قدرت نداشتن به ازدواج را عاجر بودن از نفقه و مهریه می دانند .
درآیه 273 سوره بقره می خوانیم انفاق شما ،مخصوصا باید برای نیازمندی باشد که که در راه خدا ، در تنگنا قرار گرفته اند و توجه به این آیین خدا آ تنها آنها را از وطن های خویش آواره ساخته و شرکت در میدان جهاد به آنها اجازه نمی دهد سرای تامین زندگی ، دست به کسب و تجارتی بزنند ، نمی تووانند مسافرتی کنند و سرمایه ای بدست آورند و از شدت خویشتن داری ، افراد ناآگاه آنها را بی نیاز می پندارند اما آنها را از چهره هایشان می شناسی و هرگز به اصرار به چیزی از مردم نمی خواهد .

در منابع حدیثی ، اهمیت فوق العاده ای به عفت داده شده است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم :
1_ امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) می فرماید : غفت برترین عبادات است ؛ تعبیر به عفت در این جا ممکن است به معنی وسیله آن استعمال شده یا ممکن است در مقابل شکم پرستی و شهوت جنسی به کار رفته باشد .
2_ امام باقر (ع)می فرماید : هیچ عبادتی در پیشگاه خداوند برتر از عفت در برابر شکم و میل جنسی نیست .
علمای اخلاق در تعریف عفت آن را صنعتی حد وسط میان شهوت پرستی و حموذی دانسته اند . قرآن مجید که یکی از بزرگترین برنامه های زندگی بشری است ، در مورد عفت سخن زیادی گفته و نگاه قرآن بیشتر در مورد غفت در اخلاق است که مصذاق بارز آن را می توان در سوره یوسف و سوره نور دید .
گفتار دوم: راه های پیشگیری از بی عفتی
در قرآن وتعالیم اسلامی صفت بارز یک مومن عفت جنسی است . راه های پیشگیری از بی عفتی عبارتند از :
1_ حجاب و تر

دیدگاهتان را بنویسید