این روزها در دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاح ساخت توکن به دفعات به گوش می‌رسد. قبل از آشنایی با توکن و ویژگی‌های آن کمی با رمزارزها آشنا می‌شویم. به پول‌ها و ارزهای دیجیتالی که برای تبادل و تراکنش‌های آن‌ها از رمزنگاری (که در اصطلاح به آن کریپتوگرافی می‌گویند) استفاده می‌شوند، رمزارز می‌گویند. رمزارزها پول‌هایی هستند که ماهیت فیزیکی ندارند یعنی در قبال ارزش آن‌ها سکه یا اسکناسی وجود ندارد و تنها کدهایی هستند که در کامپیوترها تعریف شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های رمزارزها این است که هیچ بانکی به صورت فیزیکی برای تبادل و تراکنش‌های آن‌ها وجود ندارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های رمزارزها این است که آن‌ها در شبکه‌ای که هزاران کامپیوتر در آن به یکدیگر متصل هستند وجود ندارند. در واقع این‌ها دارای سرور مرکزی نیستند و به اصطلاح دارای شبکه غیر متمرکز هستند که از همین شبکه‌های نیز برای ساخت توکن استفاده می‌شود. محدودیت در تعداد یکی دیگر از ویژگی‌های رمزارزها است که آن را می‌توان به عنوان عامل اصلی برای بالا بودن ارزش و قیمت آن‌ها دانست. به عبارت دیگر، این ارزهای دیجیتال تا یک تعداد معینی تولید می‌شوند و پس از آن تولید آن‌ها متوقف می‌شود و به صورت نامحدود در دسترس نخواهند بود.

 

آلت کوین چیست؟

اولین رمزارز که به صورت رسمی بر پایه فناوری بلاک‌چین تولید شد و در دسترس قرار گرفت بیت‌کوین نام دارد. با توجه به این که بیت‌کوین اولین رمز ارز دنیا است، ارزش‌گذاری سایر ارزهای موجود بر اساس ارزش این رمزارز انجام می‌شود. به سایر رمز ارزهایی که بعد از بیت‌کوین تولید شده‌اند در اصطلاح آلت‌کوین گفته می‌شود. به لطف همین آلت‌کوین‌ها و شبکه‌های غیر متمرکز آن‌هاست که می‌توان به ساخت توکن اقدام کرد.

از مزایای رمز ارزها می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای تبادل و انجام تراکنش با آن‌ها نیاز به نفر واسطه یا شخص ثالث مانند بانک‌ها نیست و انتقال و تبادل آن‌ها می‌تواند به صورت مستقیم بین دو طرف انجام شود. استفاده از روش‌های رمزنگاری در تولید این ارزها برای هر فرد یک کلید رمزنگاری شده تولید می‌کند که برای انجام تراکنش استفاده می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که نیازی به احراز هویت و ارائه اطلاعات شخصی برای انجام تراکنش وجود نداشته باشد. همچنین با توجه به اینکه این ارزها توسط هیچ دولت و نهادی کنترل نمی‌شوند انتقال درون مرزی و برون مرزی آن‌ها تفاوتی نداشته و به راحتی قابل انجام است.

 

توکن چیست و چه کاربردی دارد؟

مفهوم دیگری که در دنیای رمزارزها وجود دارد توکن است که امروزه بیش از پیش نام آن و اصطلاح ساخت توکن را می‌شنوید. در اکوسیستم بلاک‌چین به دارایی که از قابلیت مبادله و انتقال دیجیتالی به سایر افراد برخوردار باشد توکن گفته می‌شود. در واقع توکن‌ها به وجود آورنده ارزشی هستند که توسط یک سازمان ارائه شده است. برای ساخت توکن باید از بستر بلاک‌جین استفاده کنید که با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن تعریف می‌شود می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد.

توکن‌ها معمولا توسط شرکت و استارتاپ‌ها عرضه می‌شوند و هدف از ساخت توکن، توزیع آن بین سرمایه‌گذاران و جمع‌آوری سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌ها است. بر این اساس توکن‌ها به 4 دسته توکن بهادار، توکن کاربردی، توکن پرداخت و توکن سهامی تقسیم‌بندی می‌شوند که هریک کاربردهای خاص خود را دارند.

·       توکن بهادار

توکن بهادار مانند سهام است به این معنی که ارزش آن ناشی از دارایی‌هایی غیر از خود آن است. این توکن‌ها تحت نظر سازمان‌های دولتی قرار دارند و از قوانینی که در این خصوص تدوین شده است تبعیت می‌کنند. بنابراین اگر شرکتی موفق به عملی کردن وعده‌هایش نشود مراجع قانونی پیگیر آن هستند. به همین دلیل این دسته از توکن‌ها برای سرمایه‌گذاری امنیت بالایی دارند که بیشترین آمار ساخت توکن را به خود اختصاص داده‌اند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بهترین روانشناس با ارائه تمامی خدمات روانشناسی

·       توکن کاربردی

توکن کاربردی به این صورت است که بحث مشارکت در سود و زیان شرکت مطرح نیست. فردی که مالک این توکن‌ها باشد بر اساس میزان توکنی که در اختیار دارد، می‌تواند در آینده از محصولات و خدمات شرکت بهره‌مند شود. در واقع توکن‌های کاربردی مانند پیش فروش محصولات مختلف مانند بازی‌های ویدئویی یا گوشی‌های هوشمند هستند که شرکت‌های می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر جذب سرمایه، مشتریان آینده محصولات خود را تعیین کنند.

·       توکن پرداخت

توکن‌های پرداخت نیز همانطور که از نامشان پیداست برای پرداخت محصولات و خدمات کاربرد دارند و معمولا ارزش یکسانی داشته و نوسان زیادی در ارزش آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

·       توکن سهامی

توکن سهامی نشان دهنده سهام فرد در شرکتی است که توکن را ارائه کرده است. این توکن‌ها تقریبا با توکن‌های بهادار شباهت دارند با این تفاوت که ارزش توکن سهامی فقط در شرکت ارائه کننده معتبر است.

 

لزوم ساخت توکن اختصاصی توسط شرکت‌ها و استارتاپ‌ها

اما سوالی که پس از آشنایی با توکن‌ها در ذهن ایجاد می‌شود این است که چه لزومی دارد که شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نسبت ساخت توکن اختصاصی خود اقدام کند؟ یکی از اهداف مهم شرکت‌ها برای ساخت توکن اختصاصی کسب سرمایه از این طریق برای اجرای پروژه‌هایی است که در آینده قصد اجرای آن را دارند. این شرکت‌ها از طریق عرضه توکن‌های اختصاصی خود می‌توانند سرمایه زیادی به دست آورند که می‌توانند آن را تمام و کمال صرف توسعه کسب و کار، اجرای پروژه‌ها و تولید محصولات خود کنند.

 

نحوه ساخت توکن اختصاصی

ساخت توکن اختصاصی برای کسب و کار به منظور جذب سرمایه در 4 قدم قابل اجراست.

  • قدم اول: تعیین ویژگی‌های توکن: اگر نیت شما از ساخت توکن جذب سرمایه است باید توکن شما دارای ویژگی‌های توکن‌های ERC-20 باشد. برای این کار شما باید ظرفیت کل توکن را تعیین کرده، اسم توکن، نماد و تعداد اعشار آن را مشخص کنید و همچنین کاربردهای جانبی آن را نیز تعیین کنید. این کاربردهای جانبی برای چک کردن موجودی در آدرس‌ها و اینکه انجام تراکنش امکان داشته و تأیید می‌شود، بکار می‌رود.
  • قدم دوم: توسعه قرارداد هوشمند:‌ توکن‌های رمزنگاری شده توسط قراردادهای هوشمند که جزئی از نرم‌افزار اجرا شده روی بلاک‌چین هستند، مدیریت می‌شوند. به این ترتیب برای ساخت توکن اختصاصی باید قرارداد هوشمند برنامه‌نویسی کنید.
  • قدم سوم: اجرای قرارداد بر روی شبکه آزمایشی: از آنجایی که پس از اجرای قرارداد هوشمند در صورت وجود مشکل یا باگ امکان جایگزینی وجود ندارد بهتر است آن را روی بلاک‌چین‌های آزمایشی اجرا و تست کنید.
  • قدم آخر: اجرای بر روی بلاک‌چین: برای این کار لازم است تنها کدهای قرارداد هوشمند خود را بر روی شبکه قرار دهید.

اگر به عنوان یک کسب و کار، شرکت یا استارتاپ قصد ساخت توکن اختصاصی خود برای جذب سرمایه و سایر اهداف و کاربردها را دارید می‌توانید از خدمات اپلیکیشن توکن ساز استفاده کنید. توکن ساز اولین اپلیکیشن غیر متمرکز در ایران است که به صورت بومی و متن باز طراحی شده است و می‌تواند با استفاده از فناوری وب3 توکن‌ اختصاصی مورد نیاز شما را تولید کند. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید بدون وجود به شخص ثالث و تنها با چند کلیک ساده توکن ارز دیجیتال خود را بسازید. پیاده‌سازی قرارداد هوشمند بر بستر BEP20 توسط اپلیکیشن غیر متمرکز، ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر پالیگان، باینانس و اتریوم با استفاده از فناوری WEB.3 از جمله خدماتی است که توسط اپلیکیشن توکن ساز ارائه می‌شود.