مواد مخدر، مواد توهم‌زا، مواد روان‌گردان و شکلای جور واجور محرک‌های صنعتی از جمله بلاهای خانمان‌سوزی هستن که از زمانای قدیم در میان جوامع بشری رواج داشته و بازم هم در میان مردم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اگه بخوایم مقایسه کنیم باید گفت مواد مخدر سنتی بسیار قابل اعتمادتر از مواد مخدر صنعتی هستن؛ هر چند این ادعا چیزی از داغون کننده و ویرون‌گر بودن مواد سنتی مثل تریاک نمی‌کاهد اما دست‌کم بدن مصرف‌کننده رو نمی‌پوساند و در تن اون کرم تولید نمی‌شه.

مواد مخدر صنعتی در سال‌های گذشته به حدی خطرناک و ترسناک شده‌ان که فرد معتاد بیشتر از اینکه به آدم شباهت داشته باشه به مرده متحرکی می‌موند که باعث ایجاد ترس و ترس در دیگه مردم می‌شه.

اما به چه دلیل جوانان به طرف مصرف این مواد روی می‌بیارن؟ سرخوشی موقتی و بسیار کوتاه‌مدت این مواد واقعا ارزش اونو داره که مغز و جسم و روحیه خود رو به دست نابودی بسپارن و لذت یه زندگی خوشحال و سالم رو از خود افسوس کنن؟

پرسود بودن تجارت مواد مخدر می‌تونه توجیه خوبی واسه بدبخت کردن آدم‌ها باشه؟ تجارت مواد مخدر، یکی از پرسودترین تجارت‌ها در دنیاس. رونق این تجارت از یه طرف به وجود اومده به وسیله افزایش درخواست واسه مصرف مواد مخدره و از طرف دیگه با درآمد نجومی حاصل از این تجارت مرگبار هم رابطه داره.

براساس گزارش سازمان جهانی مواد مخدر که ژوییه سال ۲۰۱۷ به وسیله دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) ارائه شد، تولید تریاک در حال افزایش و بازار کوکائین بسیار پر رونقه.

در سال ۲۰۱۶، تولید جهانی تریاک در مقایسه با سال قبل از اون، سی درصد زیاد شد.
این گزارش هم اینکه به گسترش بازار کوکائین اشاره می‌کنه که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ کشت بوته کوکا، به دلیل رشد کشت اون در کلمبیا، تا ۳۰ درصد زیاد شد.
یکی از پرسودترین تجارت‌های مواد مخدر مربوط به تجارت کوکایینه. دلایل موجود نشون می‌دهد که کارتل‌های کوکائین تا ۹۳ درصد سود بدست میارن.

تحقیقات نشون می‌دهد ۹۰ درصد این گیاه واسه تولید کوکائین مصرف می‌شه که به تجارتی چند میلیارد دلاری در کانونای اصلی کشت کوکائین تبدیل شده.

تجارت جهانی مواد مخدر بدیش اینه جای خود رو در بازارهای آنلاین هم باز کرده. تو یه دهه گذشته به موازات گسترش و پیشرفت تکنولوژیای ارتباطی، به کار گیری فضاهای مجازی به وسیله مافیای بین المللی مواد مخدر هم زیاد شده.

مسئولین مقابله با مواد مخدر جمهوری چک گزارش دادن که امروزه در مورد خرید و فروش مواد مخدر، در کافی نتا یا به وسیله موبایل، اراده کردن می شه.
به خاطر همین ، معاملات مواد مخدر غیرقانونی بدون این دست اون دست کردن و در فواصل کم ترتیب داده می شه و کنترل اون خیلی سخت تره.

فعلا بازارهای آنلاین، سهم کوچیکی از فروش غیرقانونی مواد مخدر رو در اختیار دارن اما این بازارها به سرعت رو به رشد هستن و همراه با خود، ساز و کار تجارت مواد مخدر رو تغییر میدن.

گردش مالی بازارهای آنلاین مواد مخدر از حدود ۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ رسید. طبق تحقیق موسوم به «تجارت جهانی مواد مخدر» (Global Drug Survey) سهم امریکا از این بازار، از ۸ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۵ زیاد شده.
در میون این معاملات، ماده مخدر موسوم به اکستازی (MDMA) بیشترین ارزش پولی رو به خود اختصاص داده.

ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎرﻫﺎی ﻣوجود، ﻣﯿﺰان درآﻣﺪ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر، ﺳﺎﻻﻧﻪ ۶۰۰ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﻣﻌﺎدل ﻫﺸﺖ درﺻﺪ ﺣﺠﻢ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ، آﻣﺎرﻫﺎی رﺳﻤﯽ در آﻣﺮیکا ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﻣﯿﺰان ﺧﺮید و ﻓﺮوش و ﺗﺠﺎرت داﺧﻠﯽ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در آﻣﺮیکا ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ۱۹۰ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر اﺳﺖ . اﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﺗﺠﺎرت هرساله ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در آﻣﺮیکا ، ﺑﺎ رقم کل ﺗﺠﺎرت این کشور از صنعت ﺧﻮدرو و ﻓﻮﻻد ، برابر اﺳﺖ. ﻣﯿﺰان ﺧﺮید و ﻓﺮوش ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در آﻣﺮیکا ﺑﻪ ﺣﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ روی ۷۵ درﺻﺪ دﻻرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در داﺧﻞ این کشور رد و ﺑﺪل ﻣﯽ ﺷﻮد، آﺛﺎر ﻣﺎده ﻣﺨﺪر ﮐﻮﮐﺎﺋﯿﻦ دیده ﻣﯽ ﺷﻮد.

هم اینکه باید گفت آسیبای اجتماعی، تهدید جدی مدارس ۳۱ استان کشوره و هر روز، برگای جدیدی از اون رسانه‌ای می شه.
شرایط و احوال مدارس ایران با مدارس دهه شصت خیلی فرق می کنه.
سید محمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش) درباره مصرف مواد مخدر یا قرص‌های روانگردان از طرف علم‌آموزان گفته که درصد آسیب‎های اجتماعی در مدارس مانند جامعه نیس، با اینکه آسیب‌های اجتماعی در جامعه رو به زیاد شدنه، اما در مدارس این جور نیس.

وزیر آموزش و پرورش گفته که مردم اصلا نباید نگران این موضوع باشن، از طرفی ما هم نباید با ارائه اطلاعات کم و ناصحیح مردم رو نگران کنیم.
واقعا همونطور که گفته شد، شیب گسترش هنجارها و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مصرف مواد مخدر و سیگار در میان علم‌آموزان شیب کمتری به نسبت جامعه داره و بسیار کنترل شده‌است.

بطحایی در مورد رصد کردن علم‌آموزانی که درگیر اعتیاد و یا هر گونه آسیب‌های اجتماعی شده‌ان، عقیده داره که حالا خوبیش اینه از سال ۹۷ براساس برنامه‌ای که در بخش متوسطه اول و دوم به اجرا در بیاریم، دائم نشونه‌های ابتلای علم‌آموزان به آسیب‌های اجتماعی رو رصد می‌کنیم و این رصد هم از راه طرح نماد صورت می‌گیرد.

به هر حال از شما دعوت می‌کنیم در ادامه این مطلب با گوشه‌ای از مواد مخدر خانمان‌سوز در جهان که دامن‌گیر خیلی از خونواده‌هاست بیشتر آشنا شید. با ما همراه باشین.

تریاک و مشتقات مُسکن اون چه اثرات داغون کننده ای روی بدن و مغز آدم دارن 

تریاک

تریاک خالص در واقع عصاره خشک شده گیاه خشخاشه که از تیغ زدن کاسبرگ اون به دست میاد. در ترکیب این ماده مخدر درصد زیادی مورفین هست که مصرف این ماده بعد از یه مدت باعث به وجود اومدن مقاومت یا تولرانس در بدن شده و بدن به مقداری که تا حالا مصرف شده عکس العمل قبلی رو نشون نمی ده.پس فرد باید هر بار بیشتر از دفعه قبل مصرف داشته باشه تا به احساس دلخواه خود برسه. اینم بگیم که هروئین خود از ترکیبات تغلیظ شده تریاک هستش.

تریاک به دلیل دارا بودن ترکیبات مُسکن و کم کننده درد در پزشکی هم مصرف زیادی داره مخصوصا در قرصای مُسکنی مانند کدئین، داروی تزریقی مورفین و یا شربت متادون. پزشکان از این داروهای به اصطلاح «شبه افیونی» واسه کاهش سرفه و اسهال، آرامش درد به وجود اومده به وسیله مریضی و جراحت یا جراحی و هم اینکه درمون افراد معتاد به دیگر شکلای جور واجور مواد مخدر مانند هروئین استفاده می کنن.

«فلاکا»؛ ماده مخدری که مصرف کننده رو تبدیل به «زامبی» می کنه

ماده مخدر فلاکا

شایعات و نقل قولای عجیب و بعضی وقتا ترسناکی درباره فلاکا هست.
از جنون آنی گرفته تا قدرت ماورالطبیعی و حتی آدم خواری.

به فلاکا از اون جهت “سنگ ریزه” می گن که تیکهای کوچیک کریستال اون (که در دو رنگ سفید و صورتی یافت می شن) بسیار مثل سنگای کف آکواریوم ماهیه. از طرف دیگه یافته های تحقیقات نشون میده نشئه گی این ماده مخدر بسیار مثل کوکائینه اما واکنشای بدن در زمان نشئه گی بسیار بالاتر و خطرناک تر از چیزیه که در کوکائین و یا حتی مواد مخدر صنعتی مثل دراکولا و نمک حموم می شناسیم.

۱۶ حقیقت تکون دهنده درباره ماده مخدر «شیشه» 

ماده مخدر شیشه

 

مت آمفتامین یا همون شیشه از جمله مواد مخدر صنعتیه که چند سالی از ورود اون به بازار میگذره و بسیاری رو به کام مرگ کشونده. این ماده روانگردان و محرک، روی مکانیسمای مغز به صروت مستقیم تاثیر گذاشته و در فرد شادی و هیجان بوجود میاره. بر خلاف اینکه تا حالا بحثای زیادی درباره شیشه به میان اومده، اما نکاتی درباره این ماده هست که کمتر کسی از اونا آگاهه.

ماری جوآنا چه تاثیراتی روی مغز و بدن آدم داره؟

ماده مخدر ماری جوآنا

 

وقتی که عامل اصلیِ آثارِ سرخوشی‌آورِ علف یعنی تتراهیدروکانابینول (THC) به سلولای مغز می رسه، باعث ترشح دوپامین می شه.
دوپامین بخشی از سیستم جایزه مغزه که باعث می شه آدم احساس خوشحالی و سرخوشی داشته باشه.

علف، شامل کانابیدیول (CBD) هم هست که بنظر میاد عامل ایجاد حس سرخوشی به وجود اومده به وسیله مصرف ماری جوونا به واسطه این ماده شیمیایی صورت میگیره.

تی اچ سی هم که یکی از گونه‌ های کانابینویدهاست در واقع، ماده محرک عصبی اصلی موجود در شاه‌دانه هستش و سیستم عصبی مرکزی بدن رو تحت اثر قرار میده.

اندازه مصرف ماری‌جوآنا در سراسر جهان رو روی نقشه ببینین

مصرف تفریحی ماری‌جوونا در ۱۰ ایالت دیگه آمریکا قانونی شد

«اسپایس»، مخدر جدیدی که افراد رو به مردگان متحرک بدل می کنه

 

ماده مخدر اسپایس

 

 

بیشتر مصرف‌کننده‌های اسپایس به مردگان متحرک شباهت دارن. این افراد با چشمایی گشاد شده و صورتی رنگ پریده در خیابونا تلوتلوخوران راه می رن. چهره این افراد اونقدر بی رمقه که انگار جانی در بدن اونا وجود نداره. دستای آویزون و بدن خم شده رو به جلو این افراد رهگذران رو به یاد فیلمای زامبی میندازه.

حتی بعضی رهگذران گفتن، یه مرد بعد از مصرف اسپایس دچار ایست قلبی شد اما به هوش اومده و سه ساعت بعد دوباره مشغول کشیدن اسپایس بود.

مشکلات جانبی این ماده مخدر از حالت تهوع تا از بین رفتن دندانا و مشکلات ریوی و قلبی متغیره. اما مسئله مهم تر تاثیر منفی و شدید این ماده مخدر روی سلامت ذهنی و فکری فرد میشه.

مصرف ماده مخدر کوکائین چه تاثیراتی روی بدن و مغز آدم میذاره

این مطلب را هم از دست ندهید :   در مورد جدیدترین جت جنگنده بوئینگ با نام F-15X Super Eagle چه می دانیم؟

یکی از پرسودترین تجارت‌های مواد مخدر مربوط به تجارت کوکایینه. دلایل موجود نشون می‌دهد که کارتل‌های کوکائین تا ۹۳ درصد سود بدست میارن.

هممون میدونیم که به کار گیری مواد مخدر جور واجور حالتای خاصی رو در آدم بوجود میاره؛ بعضی آدم رو به هیجان میارن و یه سریای دیگه آدم رو به اصطلاح نئشه و بی حال می کنه.
یه سریای دیگه رابطه آدم رو کلا با واقعیت قطع کرده و فرد دچار توهم و خیالات خطرناک می شه که ایشون رو به سمت افعال و حرکات عجیب و غریب و حتی قتل و خودکشی جهت میدن.

ممکنه به کار گیری این مواد در اول سرخوشی یا احساس خوبی رو به شما منتقل کنه اما بعد از مدت کوتاهی اثرات داغون کننده اون بروز می کنه.
واسه تجربه اثرات داغون کننده این مواد لازم نیس که حتما به مدت طولانی از اونا استفاده کنین و در همون دفعات اول تاثیر داغون کننده این مواد اثر خود رو در رفتار و حرکات شما نشون میده و با مرور زمان شدید شدن می شن.

«هروئین» مرگبارتر از اسلحه

ﻣﯿﺰان درآﻣﺪ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر، ﺳﺎﻻﻧﻪ ۶۰۰ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﻣﻌﺎدل ﻫﺸﺖ درﺻﺪ ﺣﺠﻢ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ

واسه اولین بار در تاریخ، هروئین در مقایسه با اسلحه، افراد بیشتری رو در آمریکا به کام مرگ فرستاده س. در نظر داشته باشین این خبر در حالی منتشر می شه که آمار قتل با تفنگ با کم شدن مواجه نگشته و این هروئینه که تعداد قربانیانش روز به روز بیشتر می شه.

گزارشای منتشر شده نشون میدن که در سال گذشته، ۱۲,۹۷۹ نفر به وسیله اسلحه کشته شدن، اما تعداد کسایی که به وسیله هروئین جانشون رو از دست دادن، به ۱۲,۹۸۹ نفر رسیده. این ماده فقط بخشی از مواد مورد استفاده معتادان رو تشکیل میده.

ماده مخدر «پینک»؛ کشنده اما قانونی در آمریکا

ماده مخدر «پینک»

Pink که در بین شیمی دانا به U-47700 مشهوره، هشت بار قوی تر از هروئینه و در خونواده مخدرهای صنعتی ترکیبی طبقه بندی می شه.
پینک رو میشه به شکل گرد، پودر و قرص جفت و جور کرد و میشه اونو دنباله رو مخدرهایی بسیار خطرناک مثل نمک حموم و یا کروکودیل دونست که از چین و دیگر نقاط جهان وارد آمریکا می شن.

مرگبارترین ماده مخدر دنیا؛ میراث کروکدیل

ماده مخدر کروکدیل

کروکدیل شکل ارزون تر، قوی تر و به مراتب داغون کننده تر هروئیین دیگه ماده مخدر ترسناک دنیاست. مخدری صنعتی که خیلی راحت در آشپزخانه های صنعتی و حتی مسکونی تولید می شه و تخریب اون به مراتب بیشتر و زجرآور تر از داداش خونده بزرگ تر خود، هروئینه.

تولید کروکدیل به مواد اولیه و وسیله در ظاهر بسیار ساده ای نیاز داره که خیلی راحت در دسترسه. مثلا اسید هیدروکلریک، تینر نقاشی و فسفر قرمز که از گوشه های جبعه کبریت جدا می شه.

تخریب کروکدیل بسیار مخوف تر از شکلای جور واجور دیگر موارد صنعتیه و در بیشتر موارد غیر قابل برگشته. پوست محل تزریق دچار پوسیدگی شدید می شه و این در حالیه که قشر مغز و دیگه اندامای حیاتی بدن دچار فرسایش می شن.

با ۱۰ ماده مخدر اصلی و اثرات داغون کننده و مرگبار هر کدوم از اونا آشنا شید

هروئین ماده مخدریه که مستقیما از فرآوری شیره تریاک بدست میاد. این ماده اولین بار واسه کمک به مریضایی که به مورفین معتاد شده بودن ساخته شد.
هروئین پس از گذشتن از مانع خونی- مغزی که بدون این دست اون دست کردن پس از تزریق شدن اون در جریان خون اتفاق می افته به مورفین تبدیل می شه که کارکرد اندروفینا رو تقلید کرده و حس بهبودی و سلامت رو به فرد میده. حس سرخوشی و شادی که پس از این موضوع در بدن فرد به وجود میاد به یه حس لذت جنسی که در درون شکم اتفاق می افته تشبیه شده.
یکی از روشای اصلی مصرف هروئین، تزریق درون وریدی هستش.

مواد مخدر جورواجور چه تاثیراتی روی مغز آدم دارن؟

مواد شیمیایی و خوراکی زیادی در دنیا وجود دارن که هر کدوم می تونن تاثیر خاصی روی بدن ما داشته باشن. بعضی وقتا با مصرف یه قرص، تموم دردها فراموش می شه و احساس خوبی به ما منتقل می شه.
از جمله اونا میشه به مواد مخدر اشاره کرد که اثرات داغون کننده ای روی بدن دارن. ما در این مقاله می خوایم علاوه بر معرفی اونا، چگونگی عملکردشون رو هم مورد بررسی بذاریم.

وقتی که ماده فعال ماریجوانا یعنی «THC» به مغز می رسه، این عضو هورمون دوپامین رو آزاد می کنه و به خاطر همین، احساس خوبی به ما دست میده. این همون ماده ایست که هنگام انجام کارای لذت بخشی مانند غذا خوردن، در بدن ما ترشح می شه.
همین امر می تونه در بعضی موارد به بدن ما آسیب بزنه. اگه زیادتر از اندازه احساس رضایت به شما دست دهد، ممکنه دیگه احساسات خوب رو کمتر حس کنین.

ایبوگین؛ ماده روانگردان و توهم‌زایی که واسه کنترل ذهن و درمان اعتیاد به هرویین استفاده می‌شد

 

ماده روانگردان ایبوگن

 

 

در سال ۱۹۰۱، محققان یه مرکز تحقیقاتی سری در فرانسه کار ساخت یه داروی بسیار مهم که انقلابی در صنعت داروسازی بود رو شروع کردن. در طول ۶۵ سال بعد از اون این ترکیب دارویی ساخته شده و به وجود اومدن یه داروی روانگردان به نام «ایبوگین» (ibogaine) رو به دنبال داشت. هر چند در اول قرار بود که این دارو یه ترکیب توهم آور باشه تا آدما رو از زندگی مادی خود دور کرده و به یه سفر روحانی ببره اما خیلی زود هدفی دیگه در ساخت این داروی روانگردان بوجود اومد.

با روشای خلاقانه قاچاقچیان واسه جا به جایی مواد مخدر آشنا شید؛ از سبزیجات غیر واقعی تا کوسهای یخ زده

محموله متامفتامین

 

به دلیل درخواست بالا واسه مواد مخدر، گردش مالی سالیانه خرید و فروش این مواد در سراسر جهان از میلیاردها دلار هم بالاتر میره. مسئولان تلاش دارن در هر مرحله ای مانع از تولید و نقل و انتقال مواد مخدر شده و فروشندگان اونو دستگیر کنن. قاچاقچیان هم در عکس العمل به این تلاشای گسترده روشای خلاقانه ای رو واسه مخفی نگه داشتن محموله های مواد خود به کار می گیرن.

در آگوست سال ۲۰۱۶، مسئولان مرزی آمریکا آمریکا بیشتر از دو تن ماریجوانا رو که به شکل استادانه ای درون یه محموله لیموترش مخفی شده بود کشف کردن. در جولای همین سال در دو مورد بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم متامفتامین (کریستال) درون محموله هایی از فلفل تند مکزیکی و خیار شور پیدا شد.

اما به کار گیری مواد غذایی تنها روش قاچاقچیان واسه مخفی کردن محموله های مواد مخدر خود نیس.
هویجای غیرواقعی، نون شیرینیای گرد، به کار گیری منجنیق و پهپاد و زیردریایی و حتی معده آدم هم محملایی واسه قاچاق مواد مخدر به حساب میان.

ما در این مطلب به تعدادی از روشای خلاقانه ای که قاچاقچیان مواد مخدر واسه عبور محموله های خود ایجاد کردن پرداخته.

جاسازی در هندوانه؛ راه حل عجیب خلافکاران واسه قاچاق مواد مخدر

جاسازی مواد مخدر در هندوانه

سخت گیریا و تصمیمات امنیتی شدید پلیس، دلیل می شه که قاچاقچیان مواد مخدر کارای خلاقانه ای واسه عبور محموله خود بکنن. مطلب ما هم به همین مسئله مربوط می شه، اما این بار راه حل خلافکاران عجیبپ بوده.

قبلا مواردی مانند جاسازی مواد در هویج و نارگیل رو دیده بودیم، اما به کار گیری هندوانه واسه این کار استثنایی و خاص هستش.
در کشور آمریکا، قاچاقچیان چندین کیلو ماریجوانا رو در هندوانه ها قرار داده بودن و پلیس بعد از کشف اونا بسیار تعجب می کنن بود. ماموران مرزی آمریکا، تونستن در شهر تگزاس محموله ای ۱۳۶۰ کیلویی از ماریجوانا رو شناسایی کنن.

به چه دلیل اعضای باندهای مواد مخدر سر تا پای خود رو خالکوبی می کنن؟ [تماشا کنین-زیرنویس فارسی]

در ادامه تماشا کنین …

یافته های تحقیقات یه موسسه وابسته به دانشگاه کلمبیا که به روی یه‌صد هزار نوجوون آمریکایی انجام‌شده، نشون می‌دهد که آسیب‌های روانی، به‌خاص بدرفتاری و خشونت قبل از سن ۱۱ سالگی باعث شه تا اون‌ها در دوران جوونی به به کار گیری مواد مخدر روی بیارن.

بد نیس بدونین که تحقیق یادشده در مجله روان‌پزشکی کودک و نوجوون آمریکا به چاپ رسیده.

براساس این یافته‌ها، کودکانی که تا سن ۱۱ سالگی آسیب‌های روانی رو تجربه می‌کنن، در دوران نوجوونی به به کار گیری ماری‌جوونا، کوکائین، داروهای مخدر بدون تجویز دکتر و دیگه داروهای ترکیبی تمایل بیشتری دارن.

دکتر «کارلینر» رئیس موسسه تحقیقاتی یادشده دراین‌باره بیان داشته که: «بدرفتاری و خشونت‌های خونگی واسه کودکان مضره و این موضوع باعث می‌شه تا احتمال به کار گیری مواد مخدر در اون‌ها به‌شدت زیاد شه.
ایشون اضافه کرد، حوادثی مثل تصادف خودرو، بلایای طبیعی، مریضی‌های سخت هم می‌تونن از دیگر عوامل روی آوردن کودکان به مصرف مواد مخدر به‌شمار آیند.»

نوجوانانی که والدین اون‌ها مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنن، بیشتر در برابر آسیب روانی و درنتیجه خطر به کار گیری مواد مخدر قرار دارن.

مطالب زیر شاید براتون باحال باشن:

 

با حیواناتی که مواد مخدر، مشروبات الکلی و داروهای روان گردان استفاده می کنن آشنا شید

تونل‌های فرار «ال چاپو»؛ مشهورترین قاچاقچی مواد مخدر

یه شرکت تولید ماری جوآنا در آمریکا می خواد دهکده ای رو خریداری و اونو به آشپزخانه تبدیل کنه

نگاهی به شیره‌کش‌خونه‌ ها و معتادان تریاک در طول تاریخ