چارلز داروین نظریه پرداز مشهور بریتانیایی در کتاب خود به نام «نسل آدم» به موضوع ریش مردان هم پرداخته بود و در فرضیه خود میگفت موی زیاد مردان واسه زنان جذاب بوده و یکی از معیارهای اونا واسه انتخاب شریک زندگی بوده.
با اینکه ممکنه بعضیا این نکته رو قبول نکنن اما زیست شناسا امروزی هم نظریه داروین رو تایید کردن و این موضوع رو که مردانی که ریش دارن در مقایسه با مردانی که موی صورت خود رو به طور کامل اصلاح می کنن جذابیت بیشتری واسه زنا دارن شاهدی بر ادعای خود می دونن.

اما علاوه بر ایجاد جذابیت ظاهری، کارشناسان فکر می کنن مردانی که ریش و سبیل دارن از امتیازات دیگری هم مخصوصا سلامتی بیشتر بهره مند هستن.

۱- از پوست در برابر نور خورشید مراقبت می کنه

در پژوهشی که در دانشگاه ساوثرن کویینزلند استرالیا انجام شد معلوم شد ریش مردان مانع از رسیدن ۹۰ تا ۹۵ درصد اشعه های فرابنفش نور خورشید به پوست صورت می شه.
اینطوری روند پیری کنه می شه و خطر دچار شدن به سرطان پوست کم میشه.

دکتر خوب لو یه متخصص پوست بریتانیایی میگه کلا مو محافظ مناسبی در برابر نور خورشیده: «مو عملکردی مثل عامل SPF داره.
هرچه اندازه و ضخامت موها بیشتر باشه، انگار میشه گفت درجه SPF بالاتره».

۲- علائم آسم و آلرژی رو کم می کنه

خیلی از پژوهشا میگه در مورد مردانی که گرده گیاهان یا گرد و غبار باعث آلرژی یا آسم در اونا می شه، موهای صورت شون که در نزدیکی بینی قرار داره مانند یه جور فیلتر عمل می کنه و قبل اینکه ذرات آلرژی زا وارد بدن شن جلوی اونا رو میگیره.

۳- نشونه های پیری رو کم می کنه

علاوه بر جلوگیری از نور خورشید و کم شدن نشونه های پیری به وجود اومده به وسیله اون، موی صورت با مرطوب نگه داشتن پوست صورت علائم پیری رو کم می کنه.
ریش از پوست صورت در برابر باد و هوای سرد که باعث خشکی پوست می شن مراقبت می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   «جاوید اقبال»؛ مخوف‌ترین قاتل سریالی پاکستان و هیولایی که می‌خواست ۱۰۰ مادر را بگریاند

هم اینکه به کار گیری مرطوب کننده ها روی پوستی که ریش داره در مقایسه با پوستی که در برابر مستقیم هوا هستش و مرطوب کننده خیلی راحت از روی اون پاک می شه مؤثرتر میشه.

۴- از مریض شدن جلوگیری می کنه

کارول واکر متخصص سلامت مو میگه ریشی که زیر چانه و گردن رشد می کنه دمای گردن رو بالا می بره و می تونه از دچار شدن به سرماخوردگی جلوگیری کنه.

اون در این مورد میگه: «مو عایقی واسه حفظ گرمای بدنه. ریش بلند و پرپشت مانع از سرمای هوا می شه و دمای گردن رو زیاد می کنه، اینطوری وقتی که در برابر هوای بیرون باشین یه مزیت حساب می شه». دکتر فیلیکس چوآ متخصص بیماریای تنفسی هم میگه موی صورت مانند یه مانع فیزیکی در برابر هوای سرد عمل می کنه: «موهای دور و بر چانه و گردن یه لایه محافظ بوجود میاره».

۵- عفونت رو کم می کنه

دکتر مارتین وید متخصص پوست میگه داشتن ریش و سبیل به معنی اون هستش که موی صورت اصلاح نشده؛ مسأله ای که عامل اصلی عفونتای باکتریایی در ناحیه ریشه: «اصلاح صورت با تیغ باعث ایجاد جوش، موهای زیرپوستی و فولیکولیتیس (التهاب و عفونت فولیکولای مو) می شه، پس مردان می تونن از امتیازات داشتن ریش استفاده کنن».