از کودکی به ما یاد دادن شریک شدن با بقیه کار خوبیه، چه تیکه ای از یه شکلات باشه و چه احساسات و ترسای داخلی مون. با این حال، وقتی صحبت از استفاده مشترک از بعضی وسایل شخصی باشه، خط قرمزی هست که واسه حفظ سلامتی تون هیچوقت نباید از اون عبور کنین.

با هشت وسیله ای آشنا شید که باید از شریک شدن اون با بقیه دوری کنین، حتی با نزدیک ترین و عزیزترین شخص زندگی تون!

۱- کلاه

 

از استفاده مشترک از کلاه یا هرچیز دیگری که با سر شما تماس داره (مثل برس، شونِه، روبالشی و چیزای دیگه ای به جز اینا) دوری کنین. هممون میدونیم شونه ها و برسا، مخصوصا در محیط مدرسه، می تونن منتقل کننده شپش باشن. با این وجود، همین مهمونای نخونده روی موهاتون می تونن با خوابیدن روی بالش شخص دیگری یا به کار گیری کلاه یه دوست به شما منتقل شده باشن.

۲- کرم

ماسکا، سرما یا کرمای صورت که تو یه ظرف قرار دارن، از وسایل بسیار شخصی واسه مراقب پوست هستن. از اونجایی که خیلی وقتا انگشتتون رو داخل ظرف اونا می کنین، امکان رشد باکتری در اونا هست، مخصوصا اگه اونا رو با یکی از دوستان تون شریک شید. این مسأله می تونه منتهی به عفونت قارچی، جوش، اگزما، پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی شه.
واسه اینکه از مراجعه به دکتر جلوگیری کنین، اجناس زیبایی تون رو با کس دیگه ای شریک نشید.

یکی دیگه از راه های مراقب از پوست، به کار گیری محصولاتیه که در بطریای پمپ هوا بسته بندی شدن و از رشد باکتریا جلوگیری می کنن.

۳- لباس زیر و جوراب

 

هرچند ممکنه بعضی لباس هامون رو با بقیه شریک بشیم ولی باید بدونین که این مسأله در مورد بعضی بخشای بدن مون به طور کامل فرق داره.
شریک شدن لباس زیر با بقیه می تونه منتهی به عفونت مجاری ادرار و اعضای تناسلی، جوش، خارش و چیزای دیگه ای به جز اینا شه.
استفاده مشترک از جوراب هم ممکنه باعث ایجاد قارچ، عفونت پاشنه پا، خارش و کهیر شه.

۴- نخ دندون، خلال دندون و مسواک

در بین وسایل بهداشتی وسیله ای شخصی تر از مسواک وجود نداره و پزشکان همیشه تأکید خاصی روی شریک نشدن این وسیله با بقیه داشتن. انجمن دندانپزشکان امریکا میگه استفاده مشترک از مسواک می تونه باعث عفونت شه.
مسواکی که سه ماه استفاده شده، حامل باکتریای بسیار زیادی مثل ای کولای، استافیلوکوکوس، تبخال، باقیمونده غذا و چیزای دیگه ای به جز اینا س.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ واقعیت جالب در مورد بادیگاردها؛ از زنان محافظ تا قاتلینی خائن [قسمت دوم]

دندانپزشکان پیشنهاد می کنن در مواقع لازم از یه هوله تمیز واسه پاک کردن دندانا استفاده کنین اما هیچوقت از مسواک شخص دیگری استفاده نکنین.

۵- تیغ اصلاح

تیغای اصلاح هم از وسایلی هستن که واسه حفظ بهداشت شخصی نباید به طور مشترک استفاده شه، چون که هپاتیت، HIV و عفونتای دیگه از این روش منتقل می شه.
باکتریا و قارچای زیادی روی تیغ اصلاح رشد می کنن و باعث مشکلات پوستی زیادی می شن.

یادتون نره که تیغ اصلاح تون رو به طور منظم تعویض کنین و هیچوقت اونو با کس دیگه ای شریک نشید. خطرات این کار بسیار جدیه.

۶- سنگ پا

خیلی از مردم از سنگ پا واسه لایه برداری پاهاشون و نابود کردن سلولای مرده پوست استفاده می کنن. استفاده مشترک از سنگ پا احتمال ایجاد زگیل و قارچ روی پاهاتون رو زیاد می کنه.
این عفونتا بسیار واگیردار هستن و به سختی میشه اونا رو نابود کرد.

۷- هدفون

هدفون یکی از مهم ترین وسایل دوستداران موسیقیه. با این حال، خیلی از مردم نمی دونن که هدفونا حامل میکروبایی از سطوحی که با اونا در تماس بودن هستن. رشد باکتری روی این وسیله حقیقتی اثبات شده که نمیشه اونو ندیده گرقت. هم اینکه، باکتریای گوش هر شخصی استثنایی و خاص هستش و شریک شدن اون با بقیه نتیجه خوبی نداره.

اگه می خواین هدفون تون رو با کسی شریک شید یا اونو قرض بدین، از تمیزی اون مطمئن شید. وگرنه، با به کار گیری اسپری ضدعفونی کننده و پنبه سطح اونو تمیز کنین. واسه این کار تنبلی نکنین. سلامتی شما در خطره.

۸- دمپایی لاانگشتی

 

دمپایی لاانگشتی از وسایل پرکاربردیه که در ساحل، استخر یا رختکن باشگاه استفاده می شه.
خیلی از مردم این وسیله رو با بقیه شریک می شن و این کار رو طبیعی می دونن. با این حال، یه جفت دمپایی لاانگشتی شما رو در برابر آلودگی و میکروب قرار میده و می تونه حامل هزاران نوع باکتری باشه.

از پاهای خود در برابر عفونتای زننده مثل زگیل و قارچ انگشتان پا مراقبت کنین و هیچوقت اونو با بقیه شریک نشید.