از وقتی که آدمای قوی و دارای اعتبار و مقام بالا وجود داشته بادیگاردها یا همون محافظا هم در کنار اونا بودن. هم اینکه فیلمای و سریالای تلویزیونی زندگی و دنیای بادیگاردها رو بسیار جذاب و متفاوت به تصویر کشیده ان اما محافظ یه شخصیت سیاسی یا اجتماعی مشهور بودن ترکیبی از خستگی و خطر و به معنی ساعتا آماده بودن واسه بدترین اتفاقاته. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو ۱۰ واقعیت جذاب و باحال در مورد بادیگاردها آشنا کنیم؛ از مردانی که محافظ رهبران جهان بودن تا کسایی که به شخصیت مورد حفاظت خود خیانت کردن.

۵- مایکل کلارک دانکن در «راه سبز»

مایکل کلارک دانکن بزرگ رو بیشتر به خاطر نقش اش در فیلم معروف «راه سبز» (The Green Mile) می شناسیم. دانکن کار خود رو در اواسط دهه ۱۹۹۰ شروع کرده و در سریالایی مانند «The Fresh Prince of Bel-Air» و «Married With Children» نقشای کوچیکی رو رو دوش داشت. این وسط ایشون هزینه زندگی خود رو با کار به عنوان محافظ واسه بزرگ ترین چهره های هالیوود اون زمان تامین می کرد.
یکی از مشتریان اون در این میدون کریستوف والاس معروف به «Notorious B.I.G» بود که در زمان خود از مشهورترین رپرها به حساب می رفت.

در اوایل سال ۱۹۹۷، با قتل توپاک شکور و بالا گرفتن درگیری و دشمنیا در دنیای موسیقی رپ، والاس تصمیم به تقویت تیم امنیتی خود گرفت. در شب ۸ مارس اون سال قرار بود که دانکن در تیم والاس حضور داشته باشه اما شیفت کاری خود رو با یکی از همکارانش که مراقبت از کنت ادموندز معروف به «Babyface» رو رو دوش داشت تعویض کرد.
در ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه نیمه شب، والاس در درون خودرو خود در لس آنجلس به ضرب گلوله به قتل رسید. دانکن صبح روز بعد از ماجرا باخبر شد و اعلام کرد که دیگه به عنوان محافظ شخصی کار نمیکنه.

۴- محافظان زن

واسه مدتای طولانی، تعداد محافظان زن شدیدا کم بود. اما در سالای گذشته تعداد این زنان در کار و کاسبی مراقبت بسیار بیشتر شده.
معمر قذاقی، رهبر قبلی لیبی گروهی از زنان معروف به «محافظان آمازونی» رو واسه حفاظت از خود استخدام کرده بود که در تموم سفرها و نشست هاش در کنار اون بودن. محافظان زن بیشتر به خاطر جنسیتشان استفاده میشن. یه محافظ رابطه بسیار نزدیکی با مشتری خود داره و به خاطر همین در خصوصی ترین فضاهای شخصی زندگی اونم هستش.
به خاطر همین زنان مشهور و سلبریتی بهتر می دونن از زنان محافظ در تیم حفاظتی خود استفاده کنن.

در کشورای مسلمون، معمولاً به کار گیری محافظ زن واسه زنان برجسته بیشتره. محافظان زن در روسیه و چین هم بیشتر به چشم می خورن. مثلا اونا لوگینووا یه مدل معروف روسی بود که بعدا به یه محافظ آموزش دیده تبدیل شد و مراقبت از کوستیا ژیو، قهرمون بوکس سبک وزن روسیه رو رو دوش داشت. بر خلاف آموزشایی که دیده بود، لوگینووا در سال ۲۰۰۸ و در تلاش واسه جلوگیری از به سرقت رفتن اتومبیل پورشه اش کشته شد.

۳- محافظان خائن

انتخاب محافظ پروژه ای بسیار سخته چون افراد برجسته این محافظان رو نه فقط به خاطر توانایی هاشون بلکه به خاطر وفادار بودنشون استخدام می کنن. در واقع با انتخاب یه محافظ، جون و زندگی خود رو در دستان اون قرار می دید و همین موضوع در مواردی نتیجه برعکس داده. شاید تازه ترین  مشهورترین مورد مربوط به ایندرا گاندی باشه که در ۳۱ اکتبر ۱۹۸۴ به وسیله دو تن از محافظانش به نام ساتوانت سینگ و بنت سینگ که هر دو سیک بودن مورد هدف قرار گرفته و کشته شد.
هر چند ساتوانت تازگیا در گروه محافظان گاندی قرار گرفته بود اما بنت بیشتر از یه دهه بود که به عنوان محافظ دختر مهاتما گاندی فعالیت می کرد و مورد اعتماد ایندرا بود.

بعد از کشتن ایندرا، این دو با دیگر اعضای تیم حفاظتی درگیر شدن که بنت در این درگیریا کشته شد اما استوانت زنده مونده و بعدا به جرم قتل دار زده شد.
ً این قتل در اثر درگیریای بین کمترین کوچیک سیکا و بیشترین هندوی کشور اتفاق افتاد. در سال ۲۰۱۱ هم سلمان تاسیر، فرمانداری پاکستانی به وسیله یکی از محافظانش به نام ممتاز یکم، ۲۶ ساله کشته شد.
ً اون به دلیل مخالفت شدید با مجازات مرگ واسه کسایی که به دین اسلام توهین می کنن به وسیله این جوون مذهبی و افراطی به قتل رسیده بود. بعضی از مسلمانان پاکستان، یکم رو قهرمون دونسته و مسجدی در شهر فیض آباد به نام اون ساختن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ واقعیت عجیب و جالب در مورد موزه بین‌المللی جاسوسی در آمریکا

۲- رُزی گریر

در دوران اوجش، روزولت «رُزی» گریر از مدافعان بزرگ تیمای راگبی نیویورک جاینتس و لس آنجلس رمس بود. بعد از بازنشستگی، گریر تحت تاثیر دیدگاه ها رابرت کندی در مورد حقوق شهروندی قرار گرفته و به دوستائی نزدیک تبدیل شدن. در شبی که رابرت اف کندی در هتل امباسدور لس آنجلس به قتل رسید، گریر به عنوان محافظ همسر اون، اتل کندی، مشغول خدمت بود. گریر تنها چند قدم پشت سر اتل در حال راه رفتن بود که یهو درگیری شروع شد.
اتل روی زمین افتاد و گریر به کمک اون شتافت اما با دیدن جیغای اتل، گریر به سمت آشپزخانه رفت و دید که رابرت گلوله خورده و کشته شده.

گریر تونست مهاجم رو خلع اسلحه کرده و اونو از گزند جمعیتی که اونجا بودن در امان نگه داره.
اون از این حادثه شدیدا ناراحت شده و گفت: «وقتی بابی کندی کشته شد، این حادثه زندگی منو کلا عوض کرد.
این یه تراژدی واسه فرزندان اون، خونواده اش و هممون بود. من از فوتبال دست کشیدم و وارد میدون کمک به مردان جوون واسه دوری از زندگی همراه با خشونت شدم و حالا کسی هستم که به جامعه کمک می کنم. این همون چیزیه که بابی به من یاد داد: که هر شخصی می تونه باعث تغییر باشه. این هدف اون بود و پیام خدا واسه هممون».

۱- محافظ گمشده آبراهام لینکلن

سرویس مخفی آمریکا در سال ۱۸۶۵ شکل گرفت، همون سالی که آبراهام لینکلن به وسیله جون ویلکس بووث کشته شد.
با این وجود هدف ابتدایی این سرویس نه مراقبت از جون رییس جمهور آمریکا  بلکه جلوگیری از منتشر کردن و پخش اسکناس قلابی در کشور بود. در شبی که کشته شد، لینکلن تحت مراقبت یه افسر پلیس به نام جون پارکر قرار داشت. هر چند لینکلن قبلاً هم مورد سوء قصد قرار گرفته و جون سالم به در برده بود اما به امنیت خودش اهمیت زیادی نمی داد. بدتر این که کسی بدتر از پارکر نمی تونست مراقبت از رییس جمهور رو رو دوش داشته باشه چون ایشون سابقه ای طولانی در میگساری و خوابیدن موقع ماموریت داشت. درزمان اجرای نمایش در سالن تئاتر فورد، یه صندلی نزدیک به رییس جمهور در اختیار پارکر قرار گرفته بود که بتونه مراقبت لینکلن باشه.

در میان پرده نمایش، پارکر عزمشو جزم کرد که واسه نوشیدنی کمی مشروبات الکلی به کافه کنار سالن تئاتر بره. اما بسیاری می گن که حضور اون موقع انجام سوء قصد هم نمی تونست فرق زیادی در نتیجه ماجرا داشته باشه چون بووث، قاتل کندی، در اون دوران ستاره بسیار سرشناسی بود و مطمئنا اجازه نزدیک شدن به رییس جمهور به اون داده می شد.
بر خلاف کوتاهی پارکر در انجام وظیفه و کشتن شدن لینکلن، پارکر در شغل خود باقی مونده و دستکم یه بار مراقبت از همسر لینکلن رو مسئول شد، زنی که مرتباً اونو به خاطر مرگ شوهرش مقصر می دونست و سرزنش می کرد.
سه سال بعد، پارکر دوباره موقع خدمت مشغول میگساری بود که این بار از نیروی پلیس اخراج شد.