دولت امریکا از گذشته تا به امروز عملیاتا و پروژه های سری زیادی رو در دست داشته که اهداف مختلفی داشتن. بعضی از این پروژه ها با گذشت زمان از طبقه بندی پنهونی خارج شدن و حالا به ما تصویری از برنامه ها و فعالیتای مخفیانه ای ارائه میدن که روزگاری از حساسیت زیادی واسه دولت امریکا بهره مند بودن. در ادامه به ۹ مورد از عملیاتای سری امریکا می پردازیم که از طبقه بندی پنهونی خارج شدن.

۱- پروژه نور خورشید: سرقت اجساد

در دهه ۱۹۵۰، دولت فدرال امریکا در اقدام واسه تحقیق روی اثرات آزمایشات سلاحای هسته ای، با راه اندازی شبکه ای بین المللی دست به جمع آوری مخفیانه نمونه بافت بدن از جسد بیشتر از ۹۰۰ آدم زد. کار سرقت اجساد مخفیانه و بدون اطلاع یا اجازه آشنایان درجه یه اونا انجام می شد.
در سال ۱۹۹۴، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت امریکا، یه کمیته مشورتی واسه رسیدگی به این موضوع تشکیل داد و اینطوری راز این عملیات معلوم شد.
نتیجه بررسی این کمیته، یه گزارش ۹۰۰ صفحه ای بود که از اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی انجام شده در پروژه نور خورشید پرده برداشت.

۲- عملیات نورث وودز: طراحی حمله های تروریستی ساختگی

بعد از سرکار اومدن فیدل کاسترو و شکست امریکا در عملیات خلیج خوکا در کشور کوبا، ستاد مشترک ارتش آمریکا امریکا در ۱۳ مارس ۱۹۶۲ نامه ای با این موضوع ابلاغ کرد: «توجیه دخالت نظامی آمریکا امریکا در کشور کوبا». در این نامه، ستاد مشترک ارتش امریکا پیشنهادهایی واسه تحریک کشور کوبا ارائه داده بود از جمله: «ایجاد شایعه، غرق شدن کشتی در نزدیکی ورودی بندرگاه، برگزاری مراسم تدفین واسه قربانیان ساختگی و منفجر کردن یه کشتی امریکایی در خلیج گوانتانامو و مقصر دونستن کشور کوبا». چند روز بعد، جون اف. کندی، رئیس جمهور وقت امریکا، با عملیات نورث وودز مخالفت کرد و لیمان لمنیتزر، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا بعد از تموم شدن دوره کاری خود، دیگه واسه این سمت انتخاب نشد.

۳- عملیات گیره کاغذ: استخدام محققان نازی

در آگوست سال ۱۹۴۵، در میونه جنگ جهانی دوم، هری ترومن، رئیس جمهور وقت امریکا، با استخدام بیشتر از ۱۵۰۰ دانشمند، تکنیسین و مهندس آلمانی موافقت کرد.
یکی از اونا ورنر فون براون، سر مهندس بخش موشک سازی و دیگری والتر اشرایبر، رئیس امور پزشکی ارتش آلمان در دوران جنگ بود که آزمایشای خطرناکی روی آدما انجام می داد. آژانس اهداف مشترک جاسوسی واسه اینکه بتونه مجوز دسترسی به کارا و مکانای سری رو واسه این افراد دریافت کنه، مدارکی جعلی واسه این محققان آلمانی درست کرد، در حالی که خیلی از اونا جنایتکار جنگی حساب می شدن.

۴- عملیات مرغ پیرو: جاسوسی از خبرنگاران

در میونه ماه های مارس و ژوئن سال ۱۹۶۳، سازمان سی آی ای مبادرت به جاسوسی از دو خبرنگار کرده بود. طبق اظهارات سی آی ای این دو خبرنگار اطلاعات حساسی رو در مورد امنیت ملی امریکا در روزنامهای این کشور افشا کرده بودن. این اقدام غیر قانونی سی آی ای که اسناد اون در سال ۲۰۰۷ از طبقه بندی پنهونی خارج شد، شامل شنود تلفنای خونه و دفتر کار این خبرنگارها بود. سی آی ای اعلام کرده بود که این پروژه در شناسایی روابط این خبرنگاران با سناتورها، اعضای کنگره امریکا و دیگه مقامات عالیرتبه خیلی موثر بود.

۵- پروژه جزیره یونانی: پناهگاه سری زیر زمینی

هتل گرین برایر در محل چشمه سولفور سفید ایالت ویرجینیای غربی، در ظاهر چیزی جز یه هتل باشکوه نیس.
اما به مدت ۳۰ سال اسرار دولت امریکا در زیر بخش غربی ساختمون این هتل مخفی مونده بود. در سال ۱۹۶۱، پناهگاهی زیر زمینی به مساحت ۱۰۴۵۵ متر مربع در این مکان ساخته شد و در اون خوابگاهایی وجود داشت که۱۱۰۰ نفر رو در خود جای می داد. هدف از ساخت اون، پناهگاهی واسه حفاظت از اعضای کنگره امریکا در زمان بمبارانای هسته ای بود. خبر وجود این پناهگاه در سال ۱۹۹۲ به وسیله یکی از خبرنگاران نشریه واشنگتن پست افشا و به دنبال اون پناهگاه فوراً برچیده شد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آشنایی با هنر تفکر راهبردی در ۲۵ هفته؛ اولین گام‌ها برای متفکر نقاد شدن

۶- عملیات هرج و مرج: تحقیق درباره مخالفان ضد جنگ

در میونه دهه ۱۹۶۰، در امریکا اعتراضات عمومی به جنگ ویتنام زیاد شده بود. جانسون، رئیس جمهور وقت امریکا و سازمان سی آی ای با همکاری همدیگه مبادرت به تحقیق درباره اعتراضاتی کردن که در محیطای دانشگاهی و سراسر امریکا می شد.
اونا به دنبال نقش عوامل بیگانه در این جنبش ضد جنگ، مخصوصا کشورای کمونیستی بودن. درزمان سالای بعد و در زمان ریاست جمهوری نیکسون، مأموران سی آی ای مخفیانه درباره نهادهایی مثل کنفرانس رهبری مسیحیان جنوب و اتحادیه مدنی واشنگتن تحقیق می کردن. اونا هیچوقت مدرکی مربوط به نقش کشورای کمونیستی در این اعتراضات پیدا نکردن اما طی این مدت هزاران پرونده درباره افراد بی گناه جمع آوری شد.
این عملیات از پایه غیر قانونی بود، چون که سازمان سی آی ای از نظر قانونی تنها اجازه جاسوسی درباره نیروهای خارجی رو داره.

۷- پروژه ازورین: بازیابی یه زیردریایی غرق شده

این پروژه ۶ ساله یکی از پیچیده ترین عملیاتای سازمان سی آی ای بود. در اواخر دهه ۱۹۶۰، یه زیردریایی اتحاد جماهیر شوروی به نام K-129 در فاصله ۲۴۰۰ کیلومتری شمال هاوایی غرق شد و سه موشک بالستیک درون زیردریایی هم به زیر آب رفت. سازمان سی آی ای و وزارت دفاع امریکا این فرصت رو واسه جاسوسی از اتحاد شماهیر شوروی غنیمت شمردند. اونا طی عملیاتی پنهونی شروع به ساخت کشتی بزرگی با یه چنگک مکانیکی کردن که قادر باشه زیردریایی رو بیشتر از ۵ کیلومتر تا سطح دریا بالا بکشه. اما این کشتی تنها قادر بود یه بخش از زیردریایی رو بازیابی کنه.
اما مشکلات سی آی ای به همین جا ختم نشد و سارقان با ورود به شرکت سازنده کشتی، بعضی از اسناد پنهونی این پروژه رو ربودند. اونا در آخر این عملیات رو افشا کردن و سی آی ای مجبور شد دست از تلاش واسه بازیابی بقایای زیردریایی بکشین.

۸- عملیات طلا: شنود ارتباطات مخابراتی اتحاد جماهیر شوروی

عملیات طلا اولین عملیات مخفیانه سازمان سی آی ای در دوران جنگ سرد بود و هدف از اون شنود خطوط مخابراتی اتحاد جماهیر شوروی در مراکز فرماندهی اونا در برلین بود. سازمان سی آی ای و سرویس جاسوسی بریتانیا، تصمیم داشتن به کابلای زیرزمینی شهر برلین دسترسی داشته باشن.

این کار نیازمند تلاش زیادی بود. در سال ۱۹۵۴، حفر تونلی به طول ۴۵۷ متر، درست در زیر یکی از معابر اصلی برلین شروع شد.۹ ماه بعد از شروع حفاری، اولین دستگاه های شنود نصب شد.
اما از بخت بد سازمان سی آی ای، یه تعمیرکار اهل شوروی تونل رو کشف کرد و اینطوری امریکاییا مجبور به تخلیه تونل شدن. اما طی ۱۱ ماهی که از تونل استفاده شده بود، امریکاییا صدها هزار صحبت رو شنود کرده بودن.

۹- پروژه دروازه کیهانی: تحقیق درباره مهارتای ذهنی

در اوایل دهه ۱۹۷۰، سازمان سی آی ای دست به سلسله آزمایشاتی واسه فهمیدن به راز «مشاهده از راه دور» زد. طی روند «مشاهده از راه دور» افراد می تونن با ایجاد رابطه ذهنی چیزایی بسیار دور از خود رو ببینن یا تجربه کنن. با اینکه این پروژه کوچیکی بود و تنها نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ شرکت کننده داشت اما حدود ۲۰ سال به طول رسید. بعد از اینکه سازمان سی آی ای به این نتیجه رسید که پروژه نامبرده یافته های مؤثری نداشته، در آخر در سال ۱۹۹۵ به این پروژه پایان داد.