در دنیای سیاست که ً هیچی نمی تونه کسی رو شوکه کنه، استعفای یهویی و غیرمنتظره خوبی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در روز گذشته بسیاری رو در سراسر جهان در شوک فرو برد. اولین واکنشا نسبت به این خبر یه کلمه بود: «چی؟؟؟؟». می گن که اعضای مشاوران و دستیاران خانوم خوبی هیلی هم صبح سه شنبه از استعفای اون خبردار شدن. یه سریای دیگه هم ادعا کردن که استعفای اون باعث تعجب جون بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه شده.
عکس العملی که بدون این دست اون دست کردن بعد از حیرت زده شدن از استعفای غیرمنتظره خانوم هیلی اومد هم یه کلمه بود: «به چه دلیل؟؟؟».

حالا جواب به سوال دوم بسیار مهم تر از خود ماجراست، سوالی که هیچکی نمی تونه پاسخی قطعی و مطمئن به اون بده و خانوم هیلی هم دلیل اونو دستکم به رسانه ها نگفته س. خوبی هیلی یکی از یدونه و توک دور و بریا دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بود که به نظر می رسید هیچ وقت از چشم رییس خود نیفتاده و بازم جزو نزدیک ترین مشاوران اون باقی می مونه. ایشون هم اینکه در میان جامعه بین المللی و حزب جمهوری خواه کشور هم از مقبولیت بالایی بهره مند بود. اینجوری استعفای یهویی و ساده اون از مقام خود در سازمان ملل بسیاری رو شوکه کرد و همه از خود می پرسن چه دلیلی باعث شده که اینجور شخصیتی با اینجور مقبولیت بالایی یهو تصمیم به انصراف از مقام خود بگیره.

دونالد ترامپ در تلاش واسه کم کردن از صدمات به وجود اومده به وسیله استعفای نماینده اش در سازمان ملل، بدون این دست اون دست کردن پس از رسانه ای شدن این خبر، ملاقاتی با خانوم خوبی هیلی داشت. ایشون بعد از این نشست اعلام کرد که از هفته گذشته در جریان این تصمیم قرار داشته و خانوم هیلی پس از نزدیک به ۲ سال بودن در این مقام (در واقع یه سال و ۷ ماه) حس کرده که زمان رفتن اون از سازمان ملل شده.
بعد از این نشست بود که دونالد ترامپ به رسانه ها اعلام کرد که خانوم هیلی در آخر سال میلادی الان (حدود سه ماه دیگه) از مقام خود در سازمان ملل انصراف می کنه.
خوبی هیلی در مورد دوران خدمت خود در مقام فرماندار کارولینای جنوبی و بعدا در دولت دونالد ترامپ اینجور گفته:«در این هشت سال دوران سختی داشتم و به محدودیتای خدمتی باور دارم. هنوز تصمیمی واسه اینکه کجا بروم نگرفته ام».

شاید این گفته ها شاید واقعیت داشته باشه اما این که جون بولتون و مایک پومپئو از تصمیم خوبی هیلی واسه انصراف بی خبر بودن کمی بر پیچیدگی ماجرا اضافه می کنه.
از دست دادن یه زن هندی-آمریکایی تنها ۴ هفته قبل از یه انتخابات مهم و در بحبوحه درگیریا بر سر انتخاب عضو جدید دیوان عالی کشور، بدترین اتفاق ممکن واسه دولت دونالد ترامپ در برهه الان به نظر می رسه. حالا سوال اینه که دلیل واقعی استعفای خوبی هیلی چه می تونه باشه. سه تئوری محتمل در این مورد رو در ادامه با هم بررسی می کنیم.

۱- خوبی هیلی به وسیله جون بولتون و مایک پومپئو به حاشیه رانده شده

همه می دونن که مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه الان آمریکا در زمیه سیاستای خارجی بسیار بی پروا و سختگیرانه عمل میکنن. در حالی که خوبی هیلی هم در سازمان ملل سیاستای مشابهی رو داشت اما می گن که ایشون در خلوت دولت ترامپ از مدافعان سیاستای نرم تر بود که بیشتر مورد قبول حزب جمهوری خواه قرار داره.
هر چند مطمئنا خوبی هیلی ستاره دولت ترامپ تو یه سال اول حضور این مرد جنجالی در کاخ سفید بود اما اختلافاتی هم بین این دو و به خصوص در مورد روسیه در بیشتر از یکسال گذشته وجود داشته.

تو یه کنفرانس تلویزیونی در ماه آوریل بود که خوبی هیلی اعلام کرد آمریکا تحریمای جدیدی واسه روسیه در نظر گرفته اما ترامپ اصرار داشت که اینجور تحریمایی تصویب نشده و این اختلاف نظر رو برداشتی غلط  از طرف هیلی منتسب کرد.
اون بدون این دست اون دست کردن جواب داد که هیچ وقت گیج و دچار برداشت غلط نمی شه.
با حضور شخصیتای جدید و موثری مانند بولتون و پومپئو در بالاترین جایگاه دولت ترامپ، انگار هیلی به این نتیجه رسیده باشه که حرفش دیگه خریدار نداشته و به حاشیه رانده شده.
اینجوری تصمیم میگیره قبل اینکه مجبور به انصراف شه خود بی خیال شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   همه چیز درباره رستوران خاور خانم؛ ماجرای خلاقیت بانویی که سرولات چابکسر را جهانی کرد

۲- خوبی هیلی می خواد کمی پول دربیاورد

خوبی هیلی مدت زیادیه که در مدارج بالای حکومتی و سیاسی آمریکا فعالیت می کنه.
قبل از انتخاب شدن به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی در سال ۲۰۱۰، اون ۶ سال در مجلس نمایندگان کشور حضور داشت که شغلای پردرآمدی به حساب . در سال ۲۰۱۵ و یه سال قبل از اون که در دولت دونالد ترامپ مشغول به کار شه، هیلی و همسرش در گزارشی، درآمد هرساله خود رو تنها ۱۷۰٫۰۰۰ دلار اعلام کردن. در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۱۹۰٫۰۰۰ دلار نزدیک تر بود. در سال ۲۰۱۳، هیلی و همسرش، مایکل هیلی، نزدیک به ۲۷۰٫۰۰۰ دلار درآمد کسب کرده بودن.

در گزارش مالی خانوم هیلی در سال ۲۰۱۸، به بدهیای قابل توجه ایشون از جمله ۲۵٫۰۰۰ تا ۶۵٫۰۰۰ دلار بدهی به کارتای اعتباری، وام مسکن به مبلغ ۱ میلیون دلار و یه خط اعتباری به مبلغ ۲۵۰٫۰۰۰ تا ۵۰۰٫۰۰۰ دلار اشاره شده.
با داشتن یه بچه در دانشگاه و بچه دیگری که در چند سال آینده راهی مشابه رو در پیش میگیره، انگار خانوم هیلی با داشتن رزومه ای که داره می تونه در بخش غیردولتی حقوق سالیانه ای ۷ رقمی (میلیون دلاری) دریافت کنه.

۳- خوبی هیلی قصد نامزدی واسه انتخابات ریاست جمهوری رو داره

کمتر کسیه که به تمایل خوبی هیلی واسه حضور در کاخ سفید در سالای آینده باور نداشته باشه و اگه باور نمی کنین باید بدونین که اون مشاور سیاسی و ناظر انتخاباتی مورد اعتماد خود، جون لرنر، رو به سازمان ملل برد تا در کنارش باشه. در حالی که در کنفرانس خبری بعد از اعلام بازنشستگی هیلی از سمت خود در سازمان ملل از اون پرسیده شد که هدف اون از این انصراف آماده شدن واسه رقابتای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ و رقابت با دونالد ترامپه ایشون خندید و این احتمال رو رد کرد و اعلام کرد که در دو سال آینده واسه موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده تلاش می کنه.

واقعیت رو بخواین، هیلی بسیار باهوش تر از اون هستش که به رقابت با دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ فکر کنه.
هر چند بر خلاف داشتن برتری در آرای الکترال، دونالد ترامپ در مورد مقبولیت عمومی شرایط خیلی خوبی نداره اما اون از محبوب ترین رئیس جمهورهای جمهوری خواه در میان طرفداران این حزبه. انگار کسی نتونه در درون حزب جمهوری خواه واسه انتخابات سال ۲۰۲۰ حریف ترامپ باشه، نه هیلی و نه هیشکی دیگه. اما اینکه ایشون واسه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ نامزد نمی شه بدین معنا نیس که ایشون کلاً قصد نامزدی واسه این پست رو نداره.

یادتون باشه که چه دونالد ترامپ در رقابتای انتخاباتی ۲۰۲۰ برنده شه و چه قافیه رو به نماینده دموکراتا ببازه، نامزد جمهوری خواهان واسه سال ۲۰۲۴ هنوز مشخص نیس.
البته مایک پنس، معاون الان رییس جمهور یکی از کاندیداهای احتمالیه به خصوص اگه ترامپ واسه بار دوم به عنوان رییس جمهور آمریکا قسم یاد کنه.
البته میشه گفت که مایک پنس نامزد محبوب ترامپ واسه سال ۲۰۲۴ میشه. اما اگه تمایلا به سمت کاندیدایی که روابط خوبی با دنیای ترامپ داشته و همزمان دارای سیاستایی به طور کاملً مشابه و موازی با رییس جمهور قبلی (اینجا دونالد ترامپ) نیس عوض شه، شرایط واسه نامزدی خانوم هیلی جفت و جور نمی شه؟!

اینجاس که باید گفت:«خوبی هیلی وارد می شه». اون نزدیک به دو سال در دولت دونالد ترامپ خدمت کرده اما وقتی که به سال ۲۰۲۴ نزدیک شیم ۶ سال از خروج اون از دولت رییس جمهور الان آمریکا گذشته س که می تونه موضوعی قابل توجه واسه حزب جمهوری خواه بوده و اونا رو به انتخاب خانوم هیلی به عنوان نماینده جمهوری خواهان در رقابتای انتخاباتی سال ۲۰۲۴ مایل سازه.