در روزای گذشته از پروژه جدید بوئینگ در مورد ساخت جنگندهای جدید گفتیم و این که این شرکت می خواد نسخه ای پیشرفته از جنگنده اف ۱۵ رو با نام F-15X Super Eagle به نیروی هوایی آمریکا بفروشه. در روزای گذشته اطلاعات جدیدی در مورد جنگنده اف ۱۵ ایکس (F-15X) که نمونه مدرن تر جت جنگنده افسانه ای اف ۱۵ هستش به وسیله شرکت بوئینگ معلوم شده که در ادامه به اونا می پردازیم. جنگنده اف ۱۵ ایکس بیشتر از هر جنگنده پنهانکاری اسلحه و موشک در اختیار داره.

هم اینکه طول بالای این جنگنده افزایش زیادی داشته  و هزینه پرواز اونم در مقایسه با بقیه جنگندها بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر میشه. وجود این جنگنده یه هفته قبل معلوم شد اما در روزای گذشته مشخص گردید که برخلاف ادعاهای قبلی، اف ۱۴ ایکس بیشتر از دو جین موشک هوا به هوا حمل نمیکنه. این جنگنده به لطف قفسه موشکی جدید بوئینگ با نام AMBER  دقیقاً ۲۲ موشک حمل انجام میده.

اما همین مقدار از قدرت موشکی هم می تونه باعث شه که اف ۱۵ جدید توانایی تبدیل شدن به یه حمل کننده موشک واسه جنگندهای پنهانکاری مانند اف ۲۲ رپتور و اف ۳۵ رو داشته باشه و اینجوری اف ۱۵ ایکس تعداد خیلی بیشتری موشک نسبت به این جنگندهای جدید و پیشرفته حمل می کنه.
اف ۱۵ ایکس به عنوان یه اسلحه قوی در نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین، می تونه با ۸ موشک هوا به هوا و ۲۸ بمب با ضخامت کم (Small Diameter Bombs (SDBs)) یا بیشتر از ۷ بمب ۲٫۰۰۰ پوندی و ۸ موشک هوا به هوا به پرواز دربیاد.

این تعداد موشک از تعداد موشکای هواپیماهای قدیمی اف ۱۵ و همه جتای رادارگریز الان بیشتره چون جنگندهای جدید باید اسلحه هاشون رو در درون فضای شکمی شون مخفی کنن تا بتونن از توانایی رادارگریزی خود سود ببرن. هم اینکه اف ۱۵ ایکس از دید اقتصادی هم بسیار مقرون به صرفه تر میشه چون هزینه تولید اون بسیار کمتر از هزینه ۹۵ میلیون دلاری واسه هر فروند اف ۳۵ اَیه. جدیدترین ایگل واسه هر ساعت پرواز حدود ۲۷٫۰۰۰ دلار هزینه داره که بسیار کمتر از هزینه ۴۵٫۰۰۰ دلاری واسه هر ساعت پرواز اف ۳۵ هستش.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چه وسایلی را هرگز نباید با دیگران شریک شویم؟

هم اینکه بوئینگ ادعا کرده که اف ۱۵ ایکس می تونه ۲۰٫۰۰۰ ساعت پرواز داشته باشه که به معنی چندین دهه خدمت موثر میشه. در مقایسه باید بدونین که اف ۱۵ اورجینال واسه تنها ۵٫۰۰۰ ساعت پرواز ساخت شده بود. اف ۱۵ ایکس یه جت به طور کاملً مدرنه، با کابین خلبان شیشه ای کاملً مانیتوری، سیستم هدفگیری کلاهخودی Joint Helmet Mounting Cueing System II، رادار آرایه ای اسکن شده الکترونیکی فعال APG-82، سیستم جنگ الکترونیک Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS) و سیستم مراقبت الکترونیک و صفحه هدفگیری Legion.

نکته مهمی که باید به اون اشاره داشت اینه که اف ۱۵ ایکس به عنوان یه جنگنده مشارکتی و پشتیبانی واسه اف ۲۲ رپتور و اف ۳۵ و نه جانشین اونا وارد سرویس می شه.
در واقع این جنگنده به عنوان یه پرتاب کننده موشک به دستور پسرعموهای پنهانکار خود شلیک می کنه.
در حالی که نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که دیگه در مورد ساخت و خرید جنگندهای غیرپنهانکار سرمایه گذاری نمیکنه اما هزینه ساخت پرنده های پنهانکار و هزینه به پرواز درآوردن اونا بسیار زیاد بوده.
ترکیبی از جتای پنهانکار و غیرپنهانکار به عنوان یه تیم عملیاتی می تونین یه راه مقرون به صرفه واسه افزایش ناوگان هواپیماهای مدرن آمریکا باشه.

جنگنده اف ۱۵ جدید بوئینگ با بیشتر از ۲۴ فروند موشک پیشرفته عرضه شد

بریتانیا از جدیدترین جت جنگنده پنهانکار خود با نام «طوفان» رونمایی کرد

«پوسایدون»: اژدر هسته‌ای خوفناک و آخرالزمانی روسیه که سونامی‌های مرگبار تولید می‌کنه

با ۱۰ هلی کوپتر نظامی گرانقیمت و قوی کلاس جهانی آشنا شید