مکانای اسرارآمیز زیادی در این کره خاکی وجود دارن که هیچ وقت نمی تونیم از اونا دیدن کنیم و هر کدوم به دلیل جداگونه ای از دسترس عموم دور نگه داشته شدن. اینجور مکانایی توجه گردشگران و ماجراجویان رو شدیداً به خود جلب می کنن اما دسترسی به اونا بازم نشدنی میشه.

مرکز عملیات اضطراری مونت وزر (Mount Weather Emergency Operations Center)، ویرجینیا

دسترسی به این مکان تنها منحصر به مقامات عالی رتبه س.

“مونت وزر” یه پناهگاه سری واسه دولتمردان آمریکا هستش.
این مرکز عملیات سری در دل کوه واقع شده و در صورت وقوع فاجعه بزرگ انسانی، زیست محیطی یا هر حالت فوق العاده دیگری، کشور از این محل اداره می شه.
بعضی از ساختمانای این مرکز روی زمین ساخته شده  و هر کدوم به وسیله شاخه هایی جداگونه از سرویسای امنیتی و اضطراری مدیریت و مراقبت می شن.
در داخل این مرکز قوانین خاص و مشخصی حکمفرماست و به هیچ شخص غیرمسئولی اجازه ورود به این مکان داده نمی شه.

مرکز جهانی نگهداری از بذرها (Svalbard Global Seed Vault)، نروژ

ساختمانی که به عنوان مکانی واسه نگهداری از بذرهای جهان واسه استفاده در مواقع اضطراری ساخته شده.

در کوه های جزیره اسپیتزبرگن (Spitsbergen) در نروژ در عمق ۱۲۰ متری زمین تونلی کنده شده که دمای ثابت اون ۱۸ درجه زیر صفره. رطوبت در این مکان در کمترین حد ممکن قرار داشته و شرایط محیط درون این تونل به وسیله یه سیستم خودکار هوشمند مدیریت می شه.
آخرین امیدهای آدمی به تجدید دنیای طبیعت در صورت بروز فاجعه زیست محیطی گسترده در این مکان نگهداری می شن.
میراث کشاورزی تموم کشورای جهان درون بسته بندیایی قرار گرفته و در این مکان از اونا مراقبت می شه به خاطر همین به افراد اجازه ورود داده نمی شه نکنه که به این گنجینه گرانقیمت بشری آسیبی برسه.

منطقه حفاظت شده واله دو جاواری (Vale do Javari Reservation)، برزیل

به خاطر مراقبت از قبایل بومی دسترسی به این منطقه حفاظت شده شدیدا محدود شده.

قبایل بومی به مدت هزاران سال در جنگلای آمازون سکونت داشتن. تصاویر هوایی ثابت می کنه که در این جنگلا انسانایی زندگی می کنن که هنوز با دنیای خارج از جنگل رابطه برقرار نکردن. در منطقه حفاظت شده “واله دو جاواری” ۱۴ قبیله وجود دارن که هیچ اطلاع یا تجربه ای از دنیای خارج ندارن و زندگی اونا براساس کشاورزی استواره. هم اینکه محققان نزدیک به ۸ داهات رو در این مناطق کشف کردن که نشون میده جمعیت قبایل بومی ساکن این جنگلا به بیشتر از ۲٫۰۰۰ نفر بالغ می شه.

واسه مراقبت از این بومیان و حفظ روش زندگی قبیله ای اونا، مقامات رسمی ورود آدما به محوطه ای به مساحت ۷۷٫۰۰۰ کیلومتر مربع از جنگلای بارانی آمازون رو ممنوع کردن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چه وسایلی را هرگز نباید با دیگران شریک شویم؟

باشگاه ۳۳ (Club 33)، نیواورلئان

یه انجمن سری که هیچ کسی غیر از اعضا اجازه ورود به اونو نداره.

در سال ۱۹۶۷ والت دیزنی باشگاهی رو ساخت که سرمایه داران مشهور، شخصیتای عمومی برجسته و سیاستمداران زیادی رو دور هم جمع کرده بود. هیچکی اجازه ورود به این باشگاه رو نداره، حتی دلیل نام گذاری اون به نام “باشگاه ۳۳” هم تا حالا نامعلوم مونده و برطبق شایعات عدد “۳۳” به معنی تعداد افراد عضو این انجمن نیس.
اگه خیلی کنجکاوین که از راز این مکان سر در بیارین باید ۱۴ سال صبر کنین و بعد از اون با پرداخت مبلغ ۱۰٫۴۵۰ دلار (واسه افراد) و ۲۷٫۵۰۰ دلار (واسه شرکتا) اجازه ورود به این مکان رو پیدا می کنین.

علاوه بر این هرساله هر کدوم از اعضای فردی یا شرکتی باید به ترتیب مبلغ ۳٫۲۷۵ و ۶٫۱۰۰ دلار واسه تمدید عضویت شون بپردازند.

جزیره مغناطیسی اِس وردا (Es Vedrà)

واسه جلوگیری از آسیب دیدن افراد در نتیجه انرژی مغناطیسی این جزیره ورود به اون ممنوع شده.

جزیره کوهستانی “اِس وردا” یکی از مجمع الجزایر بالیریک در اسپانیا بوده و می گن سومین جاذبه کششی پرقدرت روی زمین (اولی مثلث برمودا و دومی قطب شمال) رو داره.
با این وجود هیچ گونه مواد فلزی در این جزیره وجود نداشته و کاملً از سنگای آتشفشانی ساخته شده.
در این جزیره دیگه تکنولوژی کاربردی نداره و نمی تونین واسه پیدا کردن راه به قطب نما اعتماد کنین چون عقربه اون ثابت نمونده و همیشه دور خود می چرخی.

افسانه ها و داستانای ترسناکی در مورد این جزیره اسرارآمیز هست.
دولت اسپانیا این جزیره رو منطقه حفاظت شده اعلام کرده و ورود به اونو واسه افراد عادی ممنوع کرده. با این وجود می گن که بعضی از اسپانیاییا به صورت مخفیانه و غیرقانونی وارد این جزیره می شن.
از دید قانونی تنها اجازه دارین که از داخل آب به این جزیره نگاه کنین و حق وارد شدن به اونو ندارین.