نشونه های سینوزیت، بسیار مثل نشونه های یه سرماخوردگی ساده هستن به خاطر همین ممکنه خوب درک نشن. در این نوشته اول به مقدمه ای کوتاه در مورد آناتومی سینوس پرداخته و بعد بعضی از نشونه های این مریضی رو بر می شماریم. در بخش دوم این نوشته هم بقیه نشونه های اونو با هم تقدیم حضوتون می کنیم که با شروع فصل سرما داشتن اطلاعاتی کلی در این باره می تونه در تشخیص به موقع اون به ما کمک کنه.

عفونت سینوسی چیه؟

اینجا به بررسی آناتومی عمومی سر که دکتر اِدوین اِف. ویلیامز مطرح کرده می پردازیم. ایشون عضو آکادمی انجمن جراحان پلاستیک صورت و جراحیای ترمیمی که خود با آتانومی بینی بسیار آشناست و در این مورد میگه:

“واژه سینوزیت به معنی تورم و یا عفونت سینوسیه. در جمجمه و صورت ما چاله هایی هست.
بعضی از اونا، در بالای چشما و در مرکز پیشونی قرار دارن که به اونا سینوسای فوقانی می گن. در پایین چشم و بینی هم سینوسای فکی قرار گرفتن که از پایه چاله های هوایی هستن. به درستی کسی نمی دونه که دلیل وجود اینجور چاله هایی چیه اما فرضیه هایی در این باره هست.
یکی از این فرضیه ها اینه که کل جمجمه از استخون تشکیل شده و اگه دارای چاله هایی نمی بود، بیشتر از اندازه سنگین می شد.
هم اینکه اینجور چاله هایی می تونن در شدید شدن اتاقکای صدا در سر موثر باشن.”

ایشون ادامه میده: “این چاله های موجود در سر از راه کانالایی با چاله های بینی رابطه پیدا می کنن. مژکای فواصل این کانالا باعث تمیز نگه داشتن سینوسا می شن.
وقتی که این راه بسته می شه، جمیعی از موادی که باید خارج شن در اونجا باقی می مانند و تولید عفونت می کنن. آدمایی که بیشتر در برابر آلرژی قرار دارن و بیشتر به شکلای جور واجور آلرژی گرفتار می شن، این گرفتگی چاله ای در اونا بیشتر اتفاق میفته. به عنوان یه جراح پلاستیک میتونم بگم که یکی از دلایل دچار شدن به عفونتای سینوسی، انحراف تیغه بینیه که راه این کانالای تنفسی رو مسدود یا منحرف می کنه.”

اینجا به بررسی نشونه های عفونت سینوسی که باید جدی هم گرفته شن، می پردازیم:

دندون درد

در دندون تون چاله ای به وجود اومده؟ احساس می کنین در حال افتادنه؟ دندون عقل تون بیرون اومده؟ یا دچار مریضی لثه ای شدین؟ یا دلیل دیگری واسه اینجور دردهایی هست؟ هر کدوم از اینا می تونن یکی از نشونه های دچار شدن به عفونت سینوسی باشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   سکانس‌های حذف شده سریال «بازی تاج و تخت» که همه چیز را تغییر می‌دهند [قسمت اول]

دکتر اوجین چیکو، متخصص گوش و حلق و بینی مرکز پزشکی دانشگاه اُوهیو استیت میگه: “دردهای دندون در خیلی از مواقع به دلیل عفونتای سینوسی هستن. و بیشتر به چاله های فکی در رابطه ان که در ناحیه گونه قرار دارن و بسیار به سینوسا نزدیک ان. اگه اینجور دردی به عفونت سینوسی بی ربط باشه، اون وقت می تونه دلیل خوبی واسه مراجعه شما به دندانپزشک و یا در صورت ناچیز بودن درمانای خونگی باشه.

 

درد در ناحیه صورت

 

بعضی وقتا مشغول پیاده روی یا ورزش هستین و درد مختصری رو در ناحیه صورت تون احساس می کنین. اینجور دردی در ناحیه صورت می تونه به دلایلی چون کار سخت، سوزوندن مقادیر زیادی کالری و یا دردهای ماهیچه ای باشن اما وقتی که این درد رو با شدت بیشتری و در ناحیه صورت احساس می کنین، به گفته دکتر ویلیامز ممکنه دلیل به طور کامل متفاوتی داشته باشه. یکی از از این دلایل می تونه عفونتای سینوسی باشه که به دلیل بسته شدن راه سینوسا اتفاق افتاده.

احساس فشار و درد بیشتر از اندازه

هیچ چیزی بدتر اون نیس که اول صبح، چشم تون رو باز کنین و به طور خودکار دوباره اونا رو ببندین. اونم نه به دلایلی چون اینکه شنبه شروع شده و دوباره باید به سر کار برید یا شب گذشته تا دیروقت با دوستان تون دور هم جمع شده بودین بلکه به دلیل اینکه سرتون بسیار سنگین شده و احساس فشار و درد در ناحیه سر و صورت دارین. دکتر ویلیامز در این باره توضیح میده، قبل اینکه سینوس هاتون عفونت کنه، اول بسته می شه و در واقع این بسته شدن سینوس هاست که دلیل می شه احساس فشار در نواحی سر و صورت کنین.

در بخش دوم این نوشته، به بررسی بقیه نشونه های عفونتای سینوسی می پردازیم که با شروع فصل سرما می تونه در خیلی از افراد ایجاد مشکلاتی کنه.