سال ۹۵ تموم شد اما کارنامه بازار نشر ایران نشون داد که بازم کالایی فرهنگی مانند کتاب، جایگاه خاصی در سبد اقتصادی خونواده ایرونی نداره. سرانه مطالعه ایرانیان با وجود ۵ میلیون دانشجو و ده ها میلیون علم آموخته در ۴ دهه گذشته، بازم یکی از تاسف آورر ترین آمارهای بین المللی کشور رو به خود اختصاص میده.

اگه روزگاری انتشار کتابی با ۲ هزار نسخه تیراژ در مقابل جمعیت هفتاد و اندی میلیونی ایران تعجب آور بود، حالا خیلی از ناشران به دلیل گرانی هزینه های انتشار کتاب و استقبال کم مردم از بازار نشر، شمارگان بعضی از کتابها رو به ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه کم کردن. این بدون معناست که کتابی هر چند مهم و خواندنی، به ازای هر ۱۶ هزار نفر تنها تو یه نسخه منتشر می شه.

وضعیت بد بازار نشر کشور در حالیه که تبلیغ واسه کتاب و کتابخوانی اونطور که شایسته جمعیت جوون و فرهنگ دوست ایرانه، در دستور کار نیستش و فرهنگ کتابخوانی، به عنوان بخشی از سبک زندگی مردم در اقصی نقاط کشور تبدیل نشده.

البته امسال بعضی از کتابفروشیای خیابون انقلاب (پایتخت کتاب ایران) با طرح عیدانه تلاش کردن که رونق بازار نشر شب عید رو احیا کنن و به خریداران ۲۵ درصد تخفیف بدن. اما بررسیای میدونی نشون داد که این طرح هم به دلیل اطلاع رسانی ضعیف نتونست اونطور که شایسته بود، عیدی اسکناسی عادی رو به عیدی کتاب تشویق کنه.

گزارش  امروز سرویس هنری ما شما رو با فهرستی از ۵۰ کتاب پر فروش غیر درسی سال ۹۵ آشنا می کنه.
اگه دوست دارین بعضی از کتابای پر مخاطب سال گذشته رو مشاهده کرده و در روزای آینده نسبت به خرید بعضی از اونا دست به کار شین، در کتاب گردی امروز ما در قسمت اول، همراه باشین.

ترجمه های شخصیتای سرشناس بازم پر مخاطب

بازار نشر ۹۵ گر چه دوران پر رونقی رو تجربه نکرد، اما ترجمه های بعضی از چهره های سرشناس غیر نویسنده کشور مانند ترانه علیدوستی (هنرپیشه سینما) و عادل فردوسی پور (مجری برنامه ۹۰ شبکه سوم سیما) تونست در فهرست آثار پر فروش قرار بگیره.

عادل فردوسی پور که ۲ سال پیش کتاب “هنر شفاف فکر کردن” اثری مهم از دکتر رولف دوبلی رو با کمک دو تن از دوستانش روونه بازار کرده بود، در سال گذشته ترجمه خود رو در فهرست پر مخاطب ترین آثار سال دید. این کتاب در دوران رکود نشر ایران تونست سی و هشت بار تجدید چاپ شه.

اثری که حتی ناشرش رو بر اون داشت قطع جیبی کتاب رو هم در اختیار مخاطبان بذاره.. هنر شفاف فکر کردن، با قلم روان و خواندنی دکتر دوبلی و ترجمه جذاب فردوسی پور و همکارانش، ما رو با خطاهای عادی در فکر کردن آشنا می کنه.
خطاهایی که بعضی وقتا دلیل می شه که نتونیم درست فکر کنیم و به موفقیت نزدیک شیم.

ترانه علیدوستی، هنرپیشه سینما که سال ۹۵ با فیلم فروشنده اصغر فرهادی، تماشاگر دومین اسکار بهترین فیلم خارجی زبون واسه اثری با حضور خود بود، در اول سال ۹۵ از سومین ترجمه اش خبر داد. ایشون که انگار علاقه زیادی به کتابای ژانر عاشقانه و روانشناسی داره، کتاب تاریخ عشق”، اثری برجسته از نیکول کراوس رو با همت انتشارات مرکز روونه بازار کرد.
این اثر تو یه مدت کوتاه تونست به چاپ پنجم برسه.

در پشت جلد اومده:‌ “لئوپلد گورسکی مردنش رو از ۱۸ اوت ۱۹۲۰ شروع کرد.
وقتی راه رفتن می‌آموخت مرد. وقتی پای تخته می‌ ایستاد مرد و یه بار هم وقتی سینی بزرگی در دست داشت. وقتی امضای جدیدی تمرین می‌ کرد، مرد. وقتی پنجره‌ ای رو باز می‌کرد. تنها مرد، چون خجالت می‌کشید به کسی زنگ بزنه.”

“یا به یاد آلما مرد. یا وقتی دیگه نخواست یادش کنه.

در واقع، چیز زیادی واسه گفتن نیس.

اون نویسنده‌ی بزرگی بود. اون عاشق شد.

این بود زندگی اون.”

ترانه علیدوستی قبل از اینم ترجمه‌ ای از مجموعه داستان «رویای مادرم» نوشته آلیس مونرو رو به وسیله نشر مرکز روونه بازار کرده بود. اون علاوه بر بازیگری، به زبون انگلیسی هم مسلطه و در مورد ادبیات به ترجمه می پردازه. ایشون تونست جایزه ادبی پروین اعتصامی راا در پنجمین دوره برگزاری اون در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه «رؤیای مادرم» تألیف آلیس مونرو، به دست بیاره.

این کتاب در نوزدهمین دوره کتاب فصل هم، در گروه ادبیات شایسته تقدیر شناخته شد.

چهره نام آشنای دیگری که در میدون نویسندگی اثر موفقی در سال ۹۵ داشت، ایرج طهماسب، مجری و جفت و جور کننده مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی بود.

طهماسب با “مجموعه داستان سه قصه” که به وسیله انتشارات چشمه در ۹۶ صفحه منتشر شد، یکی از رمانای پر فروش سال ۹۵ رو رقم زد.

البته به جز این سه نفر، محمود دولت آبادی نویسنده سرشناس ایرونی هم تونست به کمک معروفیت خود، کتاب پرفروش بنی آدم که چاپ اول اون با تیراژ ۱۰ هزار نسخه منتشر شد رو در فهرست پر فروشای سال مشاهده کنه.

«بنی آدم» مجموعه‌ی داستان کوتاهی به نوشته محمود دولت‌ آبادی، نویسنده‌ی صاحب‌ نام معاصره. این مجموعه، شش داستان با عنوان‌های «مولی و شازده»، «اسم نیس»، «یه شب دیگه»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشک بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» رو در برداره.

این داستان‌ ها با درون‌ مایه‌ ی شهری به موضوعات اجتماعی جور واجور می‌ پردازند. در توضیح پشت جلد اثر از قول نویسنده اومده: “گفتم،‌‌ همون اول کار گفتم که نوشتن داستان کوتاه کار من نیس.
این هنر بزرگ رو کافکا داشت، ولفگانگ بورشرت داشت و می‌ تونست بدارد که در‌‌ همون «بیرون، جلو در» جون سپرد و داغش لابد فقط به دل من یکی نیس.
قبلا از اون این هنر رو چخوف داشت که در آخر خون قی می‌کرد در اون اتاق سرد، و چند فقره‌ ای هم رومن گاری، اون‌جا که پرندگان پرواز می‌ کنن می‌روند در پرو می‌ میرن.”

“حالا شما به من بگید کلاه و کشکول و پالتو و عصای آقای جنابان رو چه کسایی از کف میدون کج و قناس جمع می کنه؟ و اون اشیای ریز زینتی رو چه کسایی پیدا می کنن؟” در بخشی از داستان اول این مجموعه یعنی «مولی و شازده» می‌ خوانیم: “حالا دیگه باید نیرویش رو واقعا جمع می‌ کرد تا بتونه خودشو از بدنه‌ ی صاف ستون سنگی بالا بکشونه، به خاطر این شاید یه ‌دوباره دور میدون نظر انداخت و البته ندید که یه زن، زنی به رنگ خاکستر آستانه‌ی سحرگاه، از کوچه وارد میدون شد و رفت یه گوشه زیر تاقی نشست و کز کرد.”

“مردک چسبیده‌ به‌ کار نه اونو دید، نه اون توبره‌ای که روی زانوهاش گرفته بود، و نه اون مردی رو دید که وایس تاده بود پشت پنجره‌ی اتاقش در طبقه‌ی سوم عمارت و سیگار دود می‌کرد، خواب‌ به‌ سر شده و خیره به میدون و کرداری که دور و بر ستون سنگی انجام می‌گرفت. مرد قوزی این‌ بار سر رشمه رو دور کمر بست و گره اونو سفت کرد و قبل از اون که رشمه رو بچسبد، شروع کرد به مالیدن کف دست‌ هاش برهم، طوری که انگار سرمای پگاهی بر دست‌ هاش اثر کرده بود و اون باید خودشو آماده می‌کرد…”

مجموعه داستان بنی آدم نوشته‌ی محمود دولت‌آبادی، از طرف نشر «چشمه» منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته.

شما می تونین فهرست پر فروش ترین کتابای اسفند ۹۵ بعضی از کتابفروشیای تهران رو اینجا ببینین.

کتابای سیاسی-دفاعی پر طرفدار: از “مصلحت نامه” تا”عباس دست طلا”

سال ۹۵، سالی پر از اتفاقات سیاسی جور واجور بود. از جمله مهمترین اونا میشه به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصحلت نظام، روی کارآمدن رییس جمهوری جنجالی در آمریکا و موندگاری چالشای پیش روی برنامه برجام، اشاره کرد.

همیشه رویدادهای سیاسی داخلی و بین المللی، روی بازار نشر هم تاثیر گذاره. بخاطر این، کتابایی با محوریت شخصیتای برجسته نظام در کانون توجه علاقه مندان به کتابای سیاسی و تاریخی معاصر در سال ۹۵ قرار گرفت.

از اون جمله میشه به کتاب“مصلحت نامه اشاره کرد که حاشیه نگاری دیدارهای آیت الله هاشمی رفسنجانی رو روایت می کنه که در سالای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ انجام شد.
این کتاب با تلاش زهرا شیدوس و محمد محمودی به وسیله نشر سوم عرضه گشته و جلد اول اون باا استقبال علاقمندان به تاریخ و شخصیت نگاریای سیاسی معاصر جمهوری اسلامی مواجه شده.

کتاب سیاسی دیگری که در سال ۹۵ تا حدودی در کانون توجه طرفداران قرار گرفت، کتابی با عنوان روایت بحران هسته ای (ناگفته های یه دیپلمات) است که به وسیله سید حسین موسویان نوشته شد و انتشارات تیسا اونو منتتشر کرد.
دیپلمات سابقه گفتگو کننده در گفتت و گوهای هسته ای ایران با ۵+۱ در دوره قبل روحانی و ظریف، از چیزی که در جلسات با حضور ایشون گذشت، روایتی خواندنی داره که واسه مخاطبان واقعه نگاری معاصر می تونه خیلی مهم باشه.

کتاب سیاسی دیگری که در سال ۹۵ در میدون سیاست خارجی ایران با دقیق شدن و فوکوس کردن بر بحث جنجالی و خبری برنامه هسته ای کشورمون در کانون توجه فعالان بازار نشر قرار گرفت، کتابی با عنوان سیاست خارجی و دیپلماسی هسته ای ایران: از تقابل تا اعتماد سازی است که روایتی از رحمان قهرمون پوره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   گران‌‌ترین هتل‌های یزد کدامند؟

در این کتاب، نویسنده تلاش کرده در فصول جور واجور با مستندنگاریایی که از منابع جورواجور انجام داده، ده سال تعامل ایران با قدرتای بزرگ هسته ای بر سر برنامه غنی سازی و اثبات صلح آمیز بودن اونو در روایتی جور واجور و از نگاه های جور واجور مورد بازبینی بذاره. اگه علاقه دارین که به طور خلاصه در جریان چیزی که بر مذاکرات هسته ای کشور تو یه دهه گذشته گذشت قرار بگیرین، این کتاب می تونه انتخاب خوبی باشه.

کتاب  “ از هاشمی تا روحانی” نوشته علی باقر دولت آبادی و محسن شفیعی، از دیگر کتابای سیاسی پر فروش سال ۹۵ بود که درگذشت آیت الله رفسنجانی هم در معروفیت و فروش اون تاثیر گذاشت. این اثر که روایتیه از چهره های سیاسی معاصر کشور، تلاش می کنه بررسی سیاست خارجی ایران رو در پرتو نظریه سازه انگاری مورد بحث و بررسی بذاره و طیف بزرگی از مردم رو مخاطب قرار میده.

“عباس دست طلا” از انتشارات فاتحان به چاپ بیست و یکم رسید. طی چند سال گذشته به واسطه توجه به اون و تجدید چاپ چند باره از جمله کتاب‌های شناخته شده در بازار کتب دفاع مقدسیه.

این کتاب نگاهی به کارکرد بسیجیان فنی و تعمیر کار واحد پشتیبانی و تدارکات سپاه پاسداران در دوران هشت سال دفاع مقدس داره.

خاطره نگار اثر، ماجراا رو از وقتی که کمتر از دو ماه از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته، شروع می کنه.
عباس علی باقری با مروری کوتاه بر زندگی اش و دو دلیای خود واسه حضور در جبهه ها، از وقتی میگه که تصمیم میگیره واسه دو هفته به جبهه بره و ببینه در اون جا چه کاری از دستش برمیاد.

اولین اعزام باقری هجدهم آبان ماه سال ۱۳۵۹ه. اون به همراه چند نفر از دوستانش وارد پادگان ارتش در اسلام آباد می شن؛ محلی که خودروهای خسارت دیده از انفجارها به وسیله تعمیرکاران شرکت خودرو سازی ایران ناسیونال درست شده و عباس علی باقری و دوستانش که قراره توانایی خود رو در کار ثابت کنن، جیپی چپ کرده رو تعمیر می کنن. توانایی و سرعت اونا باعث معروفیت شون می شه و ادامه ماجرا شکل میگیره.

خوندن این کتاب که روایتی جذاب از یکی از مهم ترین دوران تاریخ معاصر کشورمون رو در اختیار خواننده به خصوص نسل جوون قرار میده، انتخاب خوبی میشه.

«دوباره نادر» هم یکی از کتاب‌هایی بود که در گزارش پایانی تابستون از اون نام برده شد و حالا چاپ سومش در فهرست پرفروش‌ های زمستونی حضور داره.
این کتاب درباره شهید نادر مهدوی، یکی از شهدای جنگ‌ های مقابله به مثل‌ های دریایی ایران با آمریکا در خلیج فارسه.

اثر یاد شده با فناوری واقعیت اضافه عرضه شده و شما می تونین کلیپایی رو با اسکن موبایل ببینین.

در این کتاب زندگی مهدوی از شروع تا شهادت، فقط با تکیه بر خاطرات شفاهی داداش، دوستان و هم‌ رزمان اون مرور می شه.
مخاطب، روایتی به طور کامل مستند و با تاکید بر خاطرات شفاهی افراد جور واجور رو می خواند.

یاحسینی، نویسنده این اثر درباره ویژگی‌های کتاب «دوباره نادر» قبلا به ایبنا گفته بود که به کار گیری اپلیکیشن واقعیت اضافه، یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های کتاب هستش.
حدود ۱۶ فیلم یک تا سه دقیقه‌ای در کتاب گذاشته شده و مخاطب می‌ تونه با گرفتن تلفنن همراه یا تبلت خود روی بعضی حروف مشخص شده، فیلم‌های مربوط به اون موضوع رو ببینه.

اما کتاب تازه فاتحان واسه فهرست پرفروش‌های فصل گذشته، کتاب «فرشته نجات» و در واقع نسخه‌های چاپ دومشه. این کتاب زندگی شهید فوزیه شیردل از پرستاران و بهیاران دفاع مقدس رو روایت می کنه.

واسه علاقه مندان به مستند خوانی جریانات دفاع مقدس، این کتاب می تونه گزینه خوبی باشه.

نگاهی به رمانای پر فروش؛ از ملت عشق تا ‌دختر پرتقالی

رمان در بازار کم رونق نشر و مطالعه ایرانیان، بازم در فهرست ژانرهای پر طرفدار در همه گروه های سنی قرار داره.
در چند سال گذشته، خیلی از ناشران ایرونی با منتشر کردن کتابای رمان از نویسندگان مطرح داخلی و بین المللی، وارد این میدون جذاب شدن.

در ادامه بیشتر از ۲۰ رمان محبوب از ناشران جور واجور رو ارائه می کنیم.

چه خبر از تندیسیا؟

ترجمه های ویدا اسلامیه از جی کی رولینگ در انتشارات کتابسرای تندیس از جمله پر فروشای سال ۹۵ هستن. کتابای دیگری مانند رمان «ملت عشق» نوشته الف شفق با ترجمه ارسلان فصیحی، «سمفونی مردگان» نوشته عباس معروفی، «برتری ناچیز» نوشته جف اولسون با ترجمه لطیف احمدپور و میلاد حیدری، «از فرانکلین تا لاله زار» (بیوگرافی همایون صنعتی زاده) نوشته سیروس علی نژاد، «مغلطه» (راهنمای درست فکر کردن) نوشته جمی وایت با ترجمه مریم تقدیسی و «هنر همیشه بر حق بودن» نوشته آرتور شوپنهاور با ترجمه عرفان ثابتی از جمله کتابای پر مخاطب تندیسیا در سال ۹۵ بودن.

رمان «دختر پرتقالی» نوشته یوستین گاردر با مهوش خرمی پور، فیلمنامه‌ های «هری پاتر و بچه نفرین شده» و «جانوران عجیب و محل زندگی اونا» نوشته جی. کی رولینگ با ترجمه ویدا اسلامیه، «برگشت به کافه به چه دلیل» نوشته جون استرلسکی با ترجمه مهوش خرمی پور و «آخرین نفس» نوشته پل کالانیتی و ترجمه مهرداد بازیاری هم از جمله کتاب‌های پرفروش انتشارات کتابسرای تندیس در فصل زمستون ۹۵ هستن.

چه خبر از ققنوسیا؟

هشتمین چاپ کتاب “مانولیتو” نوشته الیرا الیندو که به وسیله فرزانه مهری در ژانر کودک و نوجوون منتشر شده، از جمله کتابای پر فروش ققنوسیا در سال ۹۵۵ بود.

مانولیتو پسربچه‌ای ۹ ساله س که با پدر و مادر، بابابزرگ و داداش کوچکش در آپارتمانی در طبقه سوم تو یه محله فقیرنشین، در مادرید زندگی می‌ کنه.
اون پدربزرگش رو خیلی دوست داره، چون همیشه در مراحل سخت زندگی با اون همدردی می‌ کنه.
داداش کوچکش رو هم بسیار دوست داره؛ هر چند که بعضی وقتا از دست اون عاصی می‌ شه.

مانولیتو در مدرسه دوستان زیادی داره که با هر کدوم از اون‌ ها رابطه ای خاص رو پیگیری می کنه.
ماجرای جذاب مانولیتو در مدرسه، در خونه و خلاصه در محله – به قول خودش «محله ما» – می‌ گذره. این داستان‌ ها در ۷ جلد جدا از هم نوشته شدن. البته دو جلد اون فصول به هم پیوسته داره ولی بقیه جداگونه هستن.

انتشارات آفرینگان سه جلد از این کتاب‌ها رو منتشر کرده و بقیه اون‌ ها به زودی به بازار کتاب عرضه می شه.
فرزانه مهری این کتاب‌ ها رو از فرانسه ترجمه کرده، البته نوشتن اصلی اون‌ ها به زبون اسپانیاییه. مترجم داستان‌ ها تا حالا کتاب‌ های دعوا نکنیم و گفت و گو کنیم (مجموعه ۶ جلدی)، جادوگر و رئیس پلیس، تخم تمساح و دیگه کتاب‌ های کودکان و نوجوانان رو ترجمه کرده.

کتاب ۴۵۰ صفحه ای به نام “دالان بهشت، نوشته نازی صفوی که چاپ چهل و نهم خود رو در سال ۹۵ تجربه کرد، از پرفروش‌ ترین‌ رمان‌ های‌ ایرونی‌ هستش.

این داستان‌، روایت زندگی‌ دختریه‌ که‌ بنا به‌ تصمیم‌ والدینش‌ ازدواج‌ می‌ کنه و خیلی‌ زود شکست‌ می‌ خورد.

در ادامه بخشی از کتاب رو با هم می خونیم:

خدایا چقدر نفهم‌ و کودن‌ بودم‌ که‌ درک‌ نمی‌کردم‌. حس‌ حسادت‌ زنونه‌ کجا و غیرت‌ و تعصب‌ مردونه‌ کجا. حتی‌ مهلت‌ نشد چشم‌ هاش‌ رو ببینم‌، سیلی‌ اش‌ اونقدر‌ سخت‌ و سفت‌ و آنی‌، مثل‌ برِ توی‌ صورتم‌ خورد که‌ هیچ‌ چیز ندیدم‌.” پسر یا دختر کدوم‌ مقصرند؟ و این‌ سوال‌ از ریشه‌ اشتباه‌ نیس‌؟ پسر جوونی‌ تحصیل‌ کرده‌ است‌، زندگی‌ اجتماعی‌ موفقی‌ داره و رفتاراش‌ به وسیله‌ هر دو خونواده‌ تأیید می‌ شه.

دختر اما بی‌ تجربه‌ است‌، از پشت‌ میز مدرسه‌ و از بازی‌ بچه گونه‌ به‌ جایی‌ پرتاب‌ شده‌ که‌ نمی‌ شناسدش‌ و بزرگ‌ترها اونو زندگی‌ زناشویی می‌خونن. همه‌ چیز علیه‌ دختره‌. نویسنده‌ اما به‌ کمک‌ سطرهای‌ نانوشته‌ اش‌ چیز دیگری‌ رو به‌ تصویر می‌ کشد. سپیدخوانی‌ ها از به‌ مسلخ‌ بردن‌ یه‌ قربونی‌ حکایت‌ می‌ کنن.

نازی‌ صفوی‌ ۳۸ سال‌ داره، ذاتاً نویسنده‌ است‌ و در آثارش‌ بیش‌ از هر چیز به‌ زنان‌ می‌ پردازه.

در قسمت دوم این گفتار، با کتابای پر فروش داستانی و غیر داستانی سال ۹۵ آشنا میشین.

فرهنگ کتابخوانی رو در سال ۹۶، احیا کنیم.