کم تر کسی در دنیای امروز رو میشه سراغ داشت که از اجناس و خدمات جور واجور پرتال Google استفاده نکرده باشه. حتی رقبای گوگل مانند یاهو و msn، ساعت به ساعت فناوریا و ظرفیتای پیشرفت کار و کاسبی این غول جست و جو  رو زیر نظر دارن. سایتی که اوایل دهه ۹۰ به وسیله دو دانشجوی دانشگاه استنفورد راه اندازی شد، حالا در میان میلیونا سایت اینترنتی، در فهرست ۳ پرتال پر بیننده برتر اینترنت قرار داره.

با ما همراه باشین تا باهم به زندگی لری پیج  نگاهی داشته باشیم.

صحبت کردن از کارآفرینی که بیشتر از ۴۰۰ هزار کتاب درباره اون سخن گفتن، کار ساده ای، اونم تو یه گفتار نیس.
اما، خیلیا، گوگل رو هم معنی اینترنت می دونن. بعضیا هم، اینترنت رو با گوگل یاد گرفتن. گوگل، بازم آرزوی خیلی از علاقمندان به اشتغال در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطاته. واسه میلیونا کاربر دنیای مجازی وب، گوگل هم ردیف خلاقیت و نوآوری و سرعت هست.

روزگاری، گوگل رو با یه نوار وسیله، وسط یه صفحه سفید رنگ می دیدیم که توانایی جست‌وجو در میان میلیونا صفحه وب رو واسه ما جفت و جور می کرد.
گوگل ۲۰۱۶، حالا بیشتر از ۱۰۰ خدمت جور واجور رو از ترجمه و جست‌وجوی هوشمند میان مقالات علمی گرفته تا ارسال بالون به هوا و به کار گیری Google Glass واسه پیشرفت خدماتش، در اختیار مخاطبان علاقه مند قرار داده.

دنیای کسب و ترکیب گوگل (Merger & Acquisition) هم بازم تاریخ ساز بوده و هست.
پرتال Youtube.com که با هزینه ای کم تر از ۱۰ میلیون دلار راه اندازی شده بود، به وسیله نخبگان گوگل با ارزش ۱.۶ میلیارد دلار خریداری شد تا یکی از بهترین شکارهای دنیای دیجیتال رو دوباره به نام گوگل ثبت کنه.

پرتال به اشتراک گذاری فایلای ویدویی، امروزه یوتیوب رو در فهرست پر بینندهای دنیای مجازی قرار داده. خیلی از بزرگان موفقیت در میدون موسیقی و هنر، از جاستین بیبر تا Adel، موفقیت جهانی خود رو مدیون حضور در این رسانه مجازی پر بیننده دنیای وب هستن.

گوگل، تنها یه سرویس نیس.

گوگل  رو یه سری از توان مندیایی میشه دونست که تحت مدیریت علم محور براساس مختصات نوآوری دیجیتالی، گوی سبقت رو از بزرگانی چون آمازون، مایکروسافت و حتی یاهو ربود.

جسارت لری پیج و سرگئی برین،دو دانشجوی دکترای دانشگاه مشهور استنفورد (Stanford.edu)، روندی تاریخ ساز رو در دنیای وب رقم زد طوریکه الان، خیلی از خدمات در دنیای وب و گوشیای هوشمند، براساس فناورهایای این ۲ شخصیت موثر کارآفرین، ایجاد گشته.

خیلیا شاید ندونن که گوگل، امروزه از راه پروژه لون، با بالونای بزرگ، به دنبال تصرف فضا هست و حتی از راه عینکای سه بعدی، به کمک ناسا هم شتافته س.

الان، این بالون تحت پروژه LOON در آشیانه ای واسه نیروی هوایی آمریکا در حال آزمایشه. این بالن‌های پر از هلیوم می‌تونن اینترنت ۳G رو به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از مردم جهان که هنوز به اینترنت دسترسی ندارن برسانند.

هدف اصلی گوگل واسه بالن‌های هوشمند T شامل انتقال اینترنت به مناطق دورافتاده و پیشرفت نیافته ای مثل آفریقاست که تنها ۱۰ درصد مردم در اون به اینترنت دسترسی دارن و برزیل که در اون بچه‌ها بیشتر واسه دریافت سیگنال بهتر در گوشی‌های موبایل خود از درختان بالا می‌روند. پروژه های هوا فضا گوگل که شرکایی مانند فیس بوک رو هم به این میدون وارد کرده، در مرحله اول، پیشرفت اینترنت به مناطق کم ترتوسعه یافته دنیا هست.
هر چند منتقدان این طرحا، رقابت ناعادلانه رو واسه غولای سرزمین دیجیتال با گسترش این برنامه ها، متصور می دونن.

به هر حال، گوگل، امروز تنها یه نوار وسیله جست وجوی ابر متنا نیس.
مجموعه متنوعی از خدماتی هست که تلاش می کنه زندگی رو در عصر دیجیتال،با سبکی جدید در اختیار شهروندان دهکده جهانی بذاره. پشت گوگل، فردیه که میشه اونو یکی از تاثیرگذاران عصر وب دونست.

لری پیج، از معماران بزرگ عصر دیجیتال، دانشجویی بود که دنیای اینترنت رو با اختراع علم محور خود، از این رو به اونو کرد.
داستان لری و Google، مثل داستان استیو و Apple جذاب و باحال هست و هنوز، تئاتر یا فیلم سینمایی واسه اون ساخته نشده. اما به نظر  می رسه خیلی از کارآفرینان عصر دیجیتال، علاقمند به بررسی و مشاهده روند موفقیت و تاثیرگذاری لری در عصر وب هستن.

لری امروزه به شهرهای هوشمند و پیشرفت ماشینای بدون راننده (Drive less) فکر می کنه و تلاش می کنه تا سال ۲۰۲۰ میلادی، نسل جدیدی از ماشینای بدون راننده رو روونه بازار آمریکا کنه.

(تصویر لری پیج- سرگئی برین و اریک اشمیت در ماشین بدون راننده گوگل در کالیفرنیا)

در تولد و گسترش گوگل، لری پیج، نقش طراح الگوریم رو بازی کرد و سرگئی جوون هم، مثل یه نخبه کارآفرین، در برند سازی و پیشرفت کار و کاسبی جور واجور اون، نقش راهبردی بازی کرد.
مجموعه تلاشا دلیل شد تا گوگل، امروزه چند صد میلیارد دلار ارزش بازاری داشته باشن و برند اون، یکی از با ارزش ترین برنده های جهان شه.
حتی با ارزش تر از مک دونالد و مرسدس بنز آلمان. اما لری کیست؟

در واقع جناب لری، بچه فردی به نام دکتر کارل ویکتور پیج، از اولین علم‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج، مربی برنامه‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌باشه. پس، خیلی دور از انتظار نیس که بچه اینجور بابایی، خالق گوگل شه.

البته همیشه این جور نیس که خونواده بابایی، اثر زیادی در فرزندان و کار و کاسبی اونا داشته باشه. نمونه شفاف اون، مارک زاکربرگ، خالق سرزمین فیس بوک هست.
لری داستان ما، هم اینکه داداش کارل ویکتور پیج، مؤسس ای‌گروپ، که به یاهو به مبلغ نیم میلیارد دلار فروخته شد، است. پیج در مدرسهٔ مونتزوری در لنسینگ، میشیگان تحصیل کرده و از دبیرستان لنسینگ غربی فارغ‌التحصیل شده.
اون مدرک کارشناسی خود رو در رشتهٔ مهندسی رایانه از دانشگاه میشیگان و کارشناسی ارشد رو از دانشگاه استنفورد گرفته، اونم‌حالا تحصیل رو در مقطع PhD موقتأ رها کرده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عادت های غذایی ما رازهای زیادی را درباره شخصیت ما آشکار می کنند

واسه باخبر شدن از جزییات بیشتر انتخاب لری به عنوان مدیرعامل برتر آمریکا در میان غولای فناوری این کشور، به سایت Glassdoor مراجعه کنین. در سال ۲۰۱۴ هم، شرکتی که لری راه اندازی کرده بود، در بالاترین جایگاه فهرست بهترین کارفرمایان آمریکا واسه جست و جو گران شغل معرفی شد.

(گزارش نشریه سیلیکون بیت از انتخاب لری پیچ به عنوان بهترین CEO آمریکا- ۲۰۱۵)

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در بیست و چهارمین شماره ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر کرد، به بررسی DNA موفقیتای لری پیج در فضای کارآفرینی دیجیتالی آمریکا پرداخت و اونو رهبری عجیب خطاب کرد.
مردی که تلاش می کنه، از ثروت خود و گوگل، از راه شرکت تازه تاسیس Alfabet، مرزهای جدیدی رو در کار و کاسبی صنایع جور واجور از بیوفناوری گرفته تا انرژی پاک، پیدا کنه.

(گزارش نیویورک تایمز از نگرانیای لری پیچ در میدون کار و کاسبی آنلاین- ژانویه ۲۰۱۶)

شرکت Sidewalk Labs که به وسیله لری راه اندازی شده، تلاش می کنه تا در پروژه هایی مربوط به شهرهای آینده (شهرهای هوشمند) وارد شه و بخاطر این، وقت لری در سالای گذشته، بیشتر روی این موارد متمرکز شده.

نگاهی مصور به زندگی لری پیج

تا این جای گفتار، نگاهی کوتاه داشتیم به فعالیتایی که لری پیچ در میدون کار و کاسبی آنلاین ایجاد کرده. در ادامه بحث، نگاهی مصور داریم به زندگی خصوصی آقای لری پیچ.

(لحظه تاریخی ورود گوگل به بازار بورس نزدک آمریکا – در کنار امید کردستانی و اریک اشمیت)

 

(خونه ۷ میلیون دلاری لری پیچ در کالیفرنیا)

 

(لری پیچ و سرگئی برین در جکوزی – سالگرد تولد گوگل در ۲۰۰۵)

(لری پیج و سرگی برین در خونه اریک اشمیت – مدیرعامل قبلی گوگل-۲۰۱۴)

(جوانیای لری پیج و سرگیی برین در کنار سرمایه گذاران  – منبع : grameen.com)

چیزی که از لری می آموزیم؟

یکی از اهداف بخش کارآفرینی سرویس سبک زندگی ما، معرفی کارآفرینان بزرگ دنیا در میدونای جور واجور و از همه مهم تر، گشتی در ایده های موفق و برنامه های خلاقانه اون جهت معرفی به خواننده گان محترمه. بررسی زندگی موفق لری پیچ، یکی از معماران بزرگ عصر دیجیتال نشون میده که لری، فردی بی انتها مثبت اندیش، جسور و نوآور بوده که همه این موارد، ناراحت از سبک زندگی خلاقانه و علم محور (knowledge based) ایشون هست.

لری، در خونواده ای علم دوست به دنیا اومد و تونست، از دنیای ریاضیات،معجزه ای به نام گوگل رو متولد کنه که زندگی میلیاردها نفر از ساکنان کره زمین، به اجناس و خدمات اون، معطوف شده.

لری، به گفته دوستان و همکارانش، فردی بی انتها علاقمند به خلاقیت و پیشرفت کار و کاسبی در هر چیزیه. روحیه خلاقانه لری دلیل شد تا در گوگل، کارمندان اجازه داشته باشن تا ۲۰ درصداز وقت خود در ماه رو به موضوعات نوآورانه واسه پیشرفت فعالیت سازمانی گوگل، صرف کنن. سیاست زمان ۲۰ درصد، دلیل شد تا رفتار سازمانی گوگل به سمت و طرف سازمانی یادگیرنده (learning organization) راهنمایی شه.

پیج در سال ۲۰۰۴ میلادی، این فلسفه جسورانه مدیریت رو به کارکنانش در نامه ای تاریخی ابلاغ کرد.
این سیاست دلیل شد تا کارکنان گوگل، ۲۰ درصد از وقت خود رو صرف کارایی بکنن که به پیشرفت خلاقانه گوگل در دنیای تجارت آنلاین کمک می کنه.
نتیجه این فلسفه، صدها محصول و خدمتی شد که حالا در اختیار من و شما هست.
گوگل نیوز و Gmail.com، در واقع بزرگ ترین اجناس این فلسفه مدیریتی آقای لری جوون بود.

پرتال فکر میکنه که علم آموخته بودن و خطر پذیری و خلاقیت، ۳ بخش اساسی در موفقیتای جاه طلبانه لری پیچ در میدون تجارت الکترونیک هست.

این پرتال، جمله جالبی از لری نقل می کنه که میگه: «اگه ما جذب پول شده بودیم،چند سال قبل، گوگل رو فروخته بودیم و به کار گوگل در کنار ساحل دریا پایان می دادیم. پس، اون چه بستر موفقیتهای بزرگ این شرکت رو درست کرد، تنها بر محور پول نبود، بلکه تولید علم و ایجاد ارزش افزوده (value added)‌ تولید کننده بود که آخر، زمینه خلق یکی از بهترین اختراعات قرن بیست و یکم رو جفت و جور کرد.
گوگل اولین شرکتی بود که سرپرست امور فرهنگی به نام (Chief Culture Officer) در هرم شغلی خود درست کرد تا مطمئن شه که فضای کاری واسه کارمندان شرکت، فضایی تشویق کننده خلاقیت، هیچان و صمیمیت هست تابازدهی کارکنان و رضایت مندی شغلی (job satisfaction) اونا پیشرفت یابد.»

(لری پیج یاد داد که باید عینک بدبینی رو کنار گذاشت و تفکر مثبت و نگاه خلاقانه همیشگی رو جانشین کرد)

انتظار میره، کارآفرینان جوون ایرونی هم، با الهام گرفتن از سبک زندگی موفق برترینای کارآفرینی جهان و درک منطقی و هوشیارانه زمینه های موفقیت و شکست این افراد، زمینه پیشرفت کار و کاسبیای مولدی رو در سراسر کشور در دوران پسا برجام به وجود بیارن. بسترهایی که می تونه ایران رو، به محفلی واسه پیشرفت استارت آپای خلاقانه و موثر در منطقه خاورمیانه مبدل کنه.

سرویس چهره های پرتال ما، در روزای آینده، بازم به معرفی ایده های خلاقانه و زندگی کارآفرینان بزرگ دنیای وب و صنایع غیر آنلاین می پردازه. ما رو از نقطه نظرات و پیشنهادات خود واسه پر بار تر کردن سرویس سبک زندگی کمک کنین.